افغان ها باید صاحبان اصلی خانه ی خود باشند

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

آنرس فو راسموسن، صدراعظم سابق دنمارک کار خود را به صفت منشی جديد پیمان ناتو بتاریخ ۱۳.۵.۱۳۸۸ مطابق چهارم اګست ۲۰۰۹ آغاز کرده است منشی جدید ناتو در بیانیه نخست خویش با جنګ علیه طالبان وهم مذاکره با طالبان تا کید نمود ،ولی تاکنون روشن نه ګردیده است که کدام یک از این دو رویش (جنګ ومذاکره) در اولویت کار او قرار داشته باشد ؟. ویا دو شیوه را باهم یکجا تعقیب خواهند نمود . .
ناتو ایتلا ف مشترک نيروهاي نظامی اتلانتیک شمالی است که در حدود 64 هزار و پانصد سرباز در افغا نستان دارد واز سال ۲۰۰۱ م به اینطرف بخاطره مبارزه علیه القاعده وبنیاد ګرایان در افغا نستان عملا حضور دارد و و اين نيروها در مقابله و جنگ عليه تمام مخالفین دولت اسلا می افغا نستان مشارکت دارند .
از زمان آغاز جنگ در افغانستان در سال 2001، نيروهاي پيمان آتلانتيک شمالي بيشترين شمار تلفات نيروهاي خود در اين کشور را در ماه جولای ګذاشته متحمل شده اند وبه شکست موجه شده است ، .
در حالي که تلفات نيروهاي آمريکايي در اين ماه 43 نفر اعلام شده، مجموع تلفات نيروهاي ناتو 74 تن بوده است .
در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان و در پي تشديد عمليات نيروهاي ناتو عليه شورشيان طالبان، خشونت ها در کشور افغا نستان افزايش يافته است .
او طي ايراد اولین مصاحبه خویش در مقر سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، در بروکسل گفت؛ که اين ائتلاف تا زماني که لازم باشد به حمايت خود از مردم افغانستان ادامه خواهد داد و با گروه طالبان خواهد جنگيد .
منشی جدید ناتوراس فو راسموسن گفته؛ اولين هدف ناتو در افغانستان برگزارشدن انتخابات رياست جمهوري معتبر در اين کشور است. بتاریخ 29 اسد سال جاری در افغانستان انتخابات رياست جمهوري برگزار خواهد شد .
او گفت که در دراز مدت ناتو به سمت انتقال تامين امنيت به خود افغان ها حرکت خواهد کرد. اما منشی جديد ناتو وعده داد که اين ائتلاف به حمايت مردم افغانستان تا زماني که لازم است، ادامه خواهد داد .
- سرمنشى جدید ناتو در اولین كنفرانس مطبوعاتی پس از احراز پست ریاست این سازمان تاكید كرد كه تمام تلاشش را جهت ممانعت از تبدیل افغانستان به كانون تروریزم به كار خواهد بست .
آندرس فوگ راسموسن، سرمنشى جدید ناتو در این كنفرانس خبری كه در بروكسل برگزار شد، با اشاره به آنچه كه دستاوردها و موفقیت‌های تاریخی سازمان ناتوطی 60 سال گذشته دانست، به بررسی موضوعات مهمی هم‌چون اوضاع افغانستان، روابط ناتو با روسیه، مبارزه با تروریزم، اوضاع شبه جزیره بالكان و ادامه همكاری‌ها با كشورهای عربی و اسلامی و كشورهای حوزه دریای مدیترانه پرداخت .
وی با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: نباید بگذاریم كه این كشور بار دیگر به عرصه‌ای برای تروریزم بین‌المللی تبدیل شود. من از كشورهای عضو ناتو می‌خواهم گام‌های بلندتری را در افغانستان بردارند و به این كشور جهت بازگشت مجدد به جایگاهش در جامعه‌ بین‌المللی و هم‌چنین سركوب تروریزم كمك كنند .
سرمنشى جدید ناتو با ضرورت پایبندی دولت افغانستان به رعایت حقوق بشر به موضوع انتخابات ریاست جمهور آتی و نقشی كه ناتو در این چارچوب ایفا می‌كند، پرداخت و افزود: من معتقدم كه در دوره‌ فعالیتم در ناتو افغان‌ها باید نقش بیشتری را در تحقق امنیت و ثبات افغانستان ایفا كنند. ما باید از طریق آموزش و دیگر كمك‌ها حمایت‌های لازم را از آنها به عمل بیاوریم. ما باید به مردم افغانستان در مبارزه با طالبان، كمك كنیم و گفت كه ناتو به نوبه‌ خود حمایت‌های لازم در این خصوص را به عمل خواهد آورد، اما مسلما به تنهایی نمی‌تواند كاری انجام دهد. به گفته وى، این سازمان باید همكاری‌هایش را با دیگر سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌ها و سازمان‌های امدادرسانی در افغانستان جهت تحقق صلح توسعه دهد؛ این سازمان نیازمند كمك‌های بیشتر بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه‌ اروپا برای تكمیل ماموریتش در افغانستان به ویژه در خصوص بازسازی است. راسموسن تاكید كرد كه در عین حال نباید نقش ناتو تنها به ماموریت در افغانستان منحصر شود
منشی جدید پیمان ناتو، اندرس فوگ راسمن، در روز نخست کار خود خواستار تلاش های نیرومندتر کشورهای اروپایی در افغانستان گردید، از این خاطر که ایالات متحده در جنگ با القاعده و طالبان احساس تنهایی نکند .
آقای راسمن، با خاطر نشان ساختن حملات القاعده به خاک اروپا، گفت که جنگ با افراط گرایان مسلمان مربوط به اروپا نیز می شود. او در یک مصاحبه اش گفت، "من اروپایی ها را ترغیب به نگاه نزدیک تر و عمیق تر می کنم تا از بر قراری توازن بهتر در میان متحدان خود اطمینان داشته باشند. ما نیز به سهم گیری بیشتر اروپاییان نیاز داریم ".
فوگ راسمن، 56 ساله، نخست وزیر سابق دنمارک، در زمانی مسوولیت ناتو را به عهده گرفته است که حمایت اروپایی ها از بزرگترین ماموریت ناتو، یعنی جنگ در افغانستان، در حال کاهش است. تلفات ناتو در ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده، و بریتانیا، فرانسه و آلمان میلی به افزایش سربازان بیشتر در افغانستان ندارند .
با تکرار درخواست های شکایت آمیز منشی قبلی ناتو، دیپلومات هالندی آقای یاهوپ دی شیفر، آقای راسمن تقاضای سربازان و افراد بیشتر اروپایی برای آموزش پولیس و اردوی ملی افغانستان را، به منظور خودکفایی نیروهای امنیتی و نظامی افغان کرد. او با اشاره ی نرم به اشغال عراق از سوی امریکا- بریتانیا که باعث ناخشنودی کلان در میان اروپاییان گردید، گفت، "این موضوع ضروری است که با این ماموریت [افغانستان و مبارزه با تروریزم] با شیوه و رویکرد چندجانبه برخورد کنیم، نه حداقل به دلایل سیاسی. این درسی است که من از گذشته آموختم. حتا اگر امریکایی ها به تنهایی از عهده ی این ماموریت به در آیند، بازهم این استدلال قوی وجود دارد که چنین ماموریتی به صورت چند جانبه و در چارچوب ناتو انجام پذیرد ".
ناتو، 64 هزار عسکر در افغانستان دارد که در حدود نصف آن را سربازان امریکایی تشکیل می دهند. اما، انتظار می رود که با افزایش تعداد نیرو، سربازان امریکایی به 68 هزار نفر برسند که در آن صورت تناسب نیروهای امریکایی با بقیه اعضای ناتو، دو برابر می شود .
واشنگتن علاقه داشته است که اروپاییان سربازان اضافه برای تامین امنیت انتخابات افغانستان فرستاده و در آن جا ماندگار شوند، و البته در استفاده از این نیروها، اروپاییان، [از منظر کاربرد چندجانبه ی این سربازان] منعطف باشند. در این گفتگو، آقای راسمن از اظهار نظر در این ارتباط خودداری ورزید .
آقای فوگ راسمن، که در هشت سال اخیر به عنوان صدراعظم دنمارک کار کرده است، یکی از مقام هاي بلندپایه ای است که منشی پیمان ناتو می شود. به صفت صدراعظم دنمارک، او عمیقا درگیر مسایل اتحادیه اروپا و ناتو بود. با ریاست موفقانه ی خود بر اتحادیه جنجال برانگیز اروپا، در جریان مشاجرات و مباحثات داغ به خاطر گسترش اتحادیه اروپا در سال 2002، مورد احترام همتایان خود قرار گرفت و البته برای پست جدید خود توافق عمومی کشورهای اروپایی را با خود داشت .
با این هم، تقررش به عنوان منشی ناتو، با دخالت باراک اوباما به منظور گرفتن رضایت ترکیه، ممکن گردید. او صدراعظم دنمارک در سال 2005، در جریان نشر کاریکاتور های حضرت محمد (ص ) در مطبوعات دنمارکی، بود که سبب تظاهرات و آشوب در بسیاری از کشورهای اسلامی گردید .
او با دفاع از آزادی مطبوعات، گفت خودش به صورت فردی حاضر به چاپ کاریکاتور ها نیست، اما نشستی با سفیران کشورهای اسلامی و عذرخواهی رسمی را رد کرد .
ترکیه ادعا می کرد که آقای راسمن انتخاب تاسف بار برای ناتو به عنوان سازمانی است که در افغانستان با تعدادی از "مسلمانان" در حال نبرد است. با وجود تردیدهایی نسبت به انتخاب جدید ناتو، فوگ راسمن به روز دوشنبه گفت که او از تعداد زیادی از سفیران مسلمان دعوت کرده تا "با او درباره ی چگونگی توسعه همکاری ها مباحثه کنند،" و البته به عنوان نخستین سفر رسمی اش بعد از افغا نستان، به ترکیه خواهد رفت .
او در باره ی حادثه ی کاریکاتورها گفت، "من این موضوع را مربوط به گذشته می دانم و فکر می کنم که باید به آینده توجه شود ".
او تاکید داشت که کشیدگی با ترکیه رو به سستی نهاده است، و مشکلی بیشتر از این بابت به وجود نمی آید، چه او بالای رابطه ی یونان- ترکیه در درون ناتو کار می نماید .
پس از مشکل افغانستان مشکل دیگر شاید روسیه باشد، مشکل با کشوری که رابطه ی ناتو رو به تیرگی رفته است. آقای راسمن چیزی به خصوص در این ارتباط تا ا کنون نگفته است، اما، خاطر نشان نمود که رابطه با روسیه در گذشته دارای دشواری هایی بود، و در کنار این، منافع مشترکی چون مبارزه با تروریزم، گسترش سلاح های اتومی و قاچاق مواد مخدر نیز با خود داشت .
او گفته است، ناتو تاکید خواهد کرد که روسیه"تعهدات بین المللی خود را محترم بشمارد، از جمله احترام به مرزهای کشورهای همسایه اش. ناتو تجزیه گرجستان زیر هر نام و شکلی را رد کرده ، و همچنان به رد هر نوع طرح "منطقه ي نفوذ و منافع" روسیه، آن گونه که آقای ولاديمیر پوتین با اشاره به جمهوریت های سابق اتحاد شوروی مانند گرجستان، اعلام کرده بود، می پردازد .
آقای راسمن می گوید، هر کشوری حق دارد که متحدان خود را انتخاب کند. ولی، ناتو عجله ای ندارد که اوکراین و گرجستان را داخل ناتو ساخته و با خشم روسیه مواجه شود. هنگامی که روسیه، بر اساس وعده ی خود، نیروهایش را از آبخازیا و اوستیای جنوبی بیرون نکند، ناتو به صورت واضح اقدامی بیشتر در این ارتباط انجام نخواهد داد .
راسمن، که مردی خوش تیپ، مسلط بر زبان های فرانسوی( او خانه ای در فرانسه به عنوان اقامتگاه تابستانی اش دارد) و انگلیسی است، می گوید که پیوستن مجدد فرانسه به ناتو را خوش آمد می گوید. او گفت، "تصمیم فرانسه بسیاری از تردیدهای داخلی ناتو را از بین برد. این تصمیم چشم اندازهای بزرگ و جالبی را به روی روابط فرااتلانتیک و روابط ناتو- اتحادیه اروپا گشود، روابطی آرام و کمتر ایدیولوژیک، چنان که قبلا بود. آنچه را که در اروپا اتفاق افتاد، دستکم نگیرید ".
"امریکا و کانادا نیز دیدگاه های جدیدی را از طرف اروپاییان شاهد خواهند بود"، به ویژه در ارتباط به مساله ي به عهده گرفتن نقش بیشتر از سوی ناتو در خارج از حوزه ی سنتی اروپا .
راسمن گفت، نخستین اولویت اش، حتما افغانستان خواهد بود. او می گوید که با وجود نگرانی در باره ی ماموریت ناتو در افغانستان، هیچ ضرب الاجل مصنوعی برای خروج از این کشور وجود نداشته، و ناتو به حمايت خود" از مردم افغانستان تا هر زمانی که طول بکشد، ادامه خواهد داد ".
منشی ناتو می گوید، "برای من معیار موفقیت، واگذاری قدم به قدم مسوولیت های امنیتی به خود افغان هاست، افغان ها باید صاحبان اصلی خانه ی خود باشند، و این یک هدف بلندمدت است ".
بخاطر نخستین نشانه های اولویت دادن به ماموریت افغانستان، وزیر دفاع امریکا، رابرت گیتس، و مایک مولن، رییس ارکان قوت های مشترک ایالات متحده، به صورت اعلام نشده، برای شرکت در جلسه ی خصوصی مشوره با قومندانان نظامی در افغانستان، وارد بلجیم شدند .
در جلسه ی مشترک پشت دروازه های بسته، کسانی چون جنرال دیوید پتریوس، قومندان نیروهای امریکایی در خاورمیانه؛ قومندان بحری جیمز استراویدز، قومندان قوای مشترک اعلای ناتو؛ جنرال استانلی مک کریستال، قوماندان ناتو در افغانستان؛ و معاون اش جنرال دیوید رودریگز، شرکت کرده بودند .
بنا به گفته ی جیف مورل، منشی مطبوعاتی پنتاگون، این جلسه، "فرصتی را در اختیار منشی ناتو گذاشت تا گزارش داخلی از بررسی جنرال مک کریستال از اوضاع امنیتی افغانستان را داشته باشد" و وضعیت را با مشاوران و قومندانان بلندپایه نظامی مورد بحث قرار دهد .
همچنان ریس فراكسيون حزب سوسيال دموكرات آلمان از احتمال ادامه ماموريت اين كشور در افغانستان در 10 سال آينده خبر داد .
به نوشته نشريه آلماني دي ولت ، پيتر اشتروك رئيس فراكسيون حزب سوسيال دموكرات و وزير دفاع سابق آلمان اعلام كرد كه ماموريت اردوی آلمان در افغانستان احتمالا تا 10 سال ديگر ادامه خواهد داشت .
وي در گفت‌و‌گو با روزنامه برلينر سايتونگ اظهار داشت: زماني مي‌توان كشور افغانستان را ترك كرد كه در وضعيتي باشد كه بتواند از خود دفاع كند و دستيابي به اين وضعيت احتمالا در حدود 10 سال به طول مي انجامد . وزير دفاع سابق آلمان در ادامه گفته: ما نبايد در مورد اين موضوع خودفريبي كرده و از محالات صحبت كنيم .
بر اساس اين گزارش با وجودي كه اوضاع كشور همچنان نا آرام است اما اشتروك همچون گذشته اطمينان دارد كه ماموريت نيروهاي كشورش در افغانستان مسير درستي را طي مي‌كند .
اردوی آلمان از حدود 7 سال پيش در كشور به سر مي‌برد. طبق اظهارات يكي از مقامات اردوی آلمان زمان حضور نظاميان آلماني در افغانستان از جنگ جهاني دوم نيز بيشتر طول كشيده است .
هم اكنون حدود چهار هزار عسکر آلماني در چارچوب نيروهاي ايساف در مناطق شمالي افغانستان كه نسبت به ولايت هاي جنوبي آرام تر است، حضور دارند .

-قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد، سرمنشی عمومی جدید این پیمان نظامی امروز چهارشنبه تاریخ ۵اګست وارد کابل پایتخت افغانستان شد .
در این بیانیه آمده که قرار است “اندرس فوگ راسموسن” سرمنشی جدید ناتو و صدر اعظم سابق دنمارک فردا در نشستی خبری در کابل رویکردهای جدید این سازمان در افغانستان را تشریح کند .
بر اساس بیانیه قوماندانی ناتو در افغانستان سرمنشی عمومی این سازمان در نظر دارد که روز پنجشنبه با سه نامزد مطرح انتخابات آینده افغانستان از جمله ،”اشرف غنی احمدزی”، “عبدالله عبدالله”، و “میرویس یاسنی” در کابل دیدار کند .
منابع ناتو در کابل می گویند، راسموسن در حال حاضر مشغول مذاکره و گفتگو با مقامات نظامی افغان و قوماندانان ناتو در افغانستان است .
ناظران سیاسی می گویند، هدف اصلی سفر راسموسن ارزیابی تلاش های ناتو علیه طالبان در افغانستان و وضعیت انتخابات آینده در افغانستان جنگ زده است .
راسموسن روز دوشنبه گذشته جانشین “یاپ دی هوپ شفر” سرمنشی عمومی سابق ناتو شد و رسما کار خود را در بروکسل آغاز کرد .
وی پس از انتصاب به این مقام در مورد افغانستان گفته بود، ناتو باید از تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز تروریزم جهانی جلوگیری کند پاي رحمت اله روان