چهره زشت کابل !

ټولنیز
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کابل پایتخت افغانستان است که آلودگی آن به گونه سرسام آور و نگران کننده ای بالا رفته و این در حالی است که هیچگونه تدابیر و کاری مبارزاتی با این پدیده از سوی دولت وجود ندارد. روزانه میلیون ها ذره سمی و مکروبی از کوچه ها و پس کوچه های کابل برخواسته و در کنار دود ، گرد وخاک بر فضای تنفسی شهروندان کابل مخلوط گردیده و به هوای تنفسی این مردم تبدیل می گردد. هوای کابل دربسیاری از اوقات به حدی آلوده با دود وخاک و دیگرعوامل آلوده کننده است که اکثرا درهوا

چترتاریک ، مکدر و یک کتله سیاه رنگ را در فضای شهر به وجود می آورد افراد این وطن را به بیماری های تنفسی ، جلدی ، هضمی و روانی مبتلا میسازد و زندگی مردم را تهدید می کند.

آلودگی هوای شهرکابل عمدتآ ناشی از عدم با کیفیت بودن  وسایط از پا در آمده ، مواد نفتی در موترها ، خرابی جاده ها که دربسیاری موارد باعث ایجاد گرد و خاک می شود ؛ نبود ساحات سبز که برای تصفیه هوا وجلوگیری از بروز گرد وخاک نهایت موثراست .

باید یاد آور شد پایتخت آیینه یک کشور است؛ در صورت بی توجهی نهاد های مسوول دولت در امور، عدم آگاهی شهروندان از شهر زیستن ، خود سری های زورمندان و دوام این بحران محیط زیست مانع رشد و ترقی  معنوعی ، مادی و پیشرفت اجتماعی وسیاسی در این شهر بیشتر از شش میلیون جمعیت می شود.

با احترام 

داکتر امید همکار