فراخوان بخاطر افشای فسادسالاران و استرداد پول بیت المال افغانستان

ټولنیز
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نهم دسامبر از طرف سازمان ملل متحد بحيث روز جهانى مبارزه با فساد (International anti corruption day)، شناخته شده است. همه ساله درين روز، موسسات ذيربط ملى و بين‌المللى منجمله سازمان شفافيت جهانى، گزارشات شانرا پيرامون ميزان فساد در دولت‌ها و در ميان سياسيون و قدرتمندان به نشر مي‌رسانند.


در دسامبر (٢٠٠٥ م) سازمان ملل متحد، كنوانسيون جهانى مبارزه عليه فساد را به تصويب رسانيد كه افغانستان نيز به آن الحاق نموده است .
فساد كه يكى از معانى آن تباهى است، در واقعيت عامل تباهى مردم، جامعه و دولت مى‌باشد، از زمان افلاطون تا امروز در تمام اديان و انديشه‌ها مذموم و مطرود خوانده شده است. اين مرض مهلك جهانى تا سه فيصد عايد ناخالص جهان و ( ١،٥ تا ٢٠٠٠ ) مليارد دالر را در اختيار مفسدان قرار مي‌دهد.
فساد در افغانستان نيز سابقه طولانى دارد و متاسفانه در دو دهه اخير با سرازير شدن ملياردها دالر و نقش منفى و مشوق « جامعه بین المللی » در راس ایالات متحده امریکا ، عام و نهادينه گرديد و تا جایی كه منابع ملى و بين‌المللى از "فساد نظام مند" و سيستماتيك صحبت نمودند.
گسترش فساد باعث گرديد تا به عوض بازار آزاد، "بازار فساد"، بجاى ديموكراسى، كليپتوكراسى و به عوض دولت مقتدر ملى قانون محور و عدالت گستر ، "شركت سهامى طراز مافيايى" در كشور حاكم گردد. بدين ترتيب نام افغانستان با فساد عجين و شهره آفاق گرديد و در رديف‌بندى موسسات جهانى مقام اول را تصاحب نمود.
سيگار (اداره بازرس ويژه امريكا براى بازسازى افغانستان) بارها از فساد وسيع در كار موسسات غربى و افغانى و از حيف و ميل در رقم كمك هاى (١٤٤) مليارد دالری امريكا شكايت نموده است.
مقامات مختلف دولت افغانستان در دو دهه گذشته پيوسته از گسترش فساد صحبت مي‌نمودند و اما در عمل هيچگونه كار موثر در مقابله با آن انجام ندادند و قانون مبارزه با فساد مصوب پارلمان بروى كاغذ باقى ماند. اخبار مكاتب خيالى، پوليس خيالى و ... همه روزه پخش مي‌گرديد و تا جایی كه وزير ماليه در ماه مى سالجارى راز دزدى هفت تا هشت مليون دالر در گمركات كشور را افشا نمود.
رسوب فساد در تار وپود اركان ثلاثه دولت و اشتراك بلندپايه‌گان و زور و زر سالاران در چور، چپاول و اشتراك در انواع فساد يكى از عوامل اساسى سقوط نظام قبلى پنداشته مى‌شود.
زش‌ترين و خطرناك‌ترين نتيجه فساد، قطب بندى دهشت‌بار و مصنوعى طبقاتى در جامعه و فقر اكثريت مردم مى‌باشد.
در حالي كه كمتر از يك فيصد جامعه به ملياردرها مبدل و به گنج‌هاى قارونى و قصرهاى فرعونى دست يافتند، حسب اعتراف رييس جمهور قبلى فقر دامنگير تا نود فيصد مردم گرديد. مظلوم‌ترين خلق خدا كه تمام مصايب جنگ چهل و شش ساله را متحمل گرديده اند، بايد در احوال شيوع كرونا و ده‌ها مصیبت جانكاه ديگر، بعد از دو دهه "باران دالر" بايد كودكان شانرا بخاطر زنده ماندن اعضاى خانواده به فروش برسانند!!!
بعد از پانزدهم اگست و بقدرت رسيدن تحريك طالبان كه خلاى بزرگ حقوقى، بحران مشروعيت و فقدان دولت مسؤل و مورد شناخت بين‌المللى مطرح است و افغانستان در معرض تحريم و تعزيرات جهانى قراردارد. در چنين احوال ناهنجار خطر وقوع بزرگ‌ترين فاجعه بشرى هست و بود كشور و مردم را تهديد مينمايد. (٨ ، ٣١) مليون نفوس كشور در تحت فقر بسر مي‌برند و (١٣ تا ١٤) مليون انسان با قحطى مواجه است.
جالب است كه اكثريت فساد سالاران، تيكه داران دين اند و طالبان نيز مدعى تطبيق اسلام ناب نوع خودشان مى‌باشند و هر دو افتخار مي‌نمايند كه: «كفار را شكست داده اند» و اما ، اين حديث پيغمبر بزرگ اسلام را فراموش نموده اند كه:
فقر را دروازه كفر خوانده است!
درين دوزخ فقر هيچ‌گاهى نشنيده ايم كه اربابان فساد، نيم فيصد پول شانرا به مستمندان بدهند و طالبان اين دروازه كفر ( فقر ) را گشادتر ساخته و وقوع و رفع آنرا هم بخداوند حواله مي‌دهند.
انجمن حقوقدانان افغان در اروپا بمثابه مدعى‌العموم مردم مظلوم و مدافع مصالح علياى افغانستان بخاطر حداقل مرهم گذارى به مصيبت مردم ، فراخوان آتى را به تمام نهادهاى مدافع حقوق مردم مطرح مينمايد:
۱. در كار مشترك و گسترده فساد سالاران بدون هرنوع تبعيض و تمايز قومى، زبانى، سمتى و مذهبى به صورت مستند افشأ و به جهانيان معرفى گردند.
۲. از تمام كشورهاى پناهنده پذير مطالبه گردد تا به دزدان بيت‌المال و فساد سالاران ويزه اقامت و پناهندگى ندهند.
۳. از سازمان ملل متحد خواسته شود تا بخاطر تطبيق احكام كنوانسيون جهانى مبارزه عليه فساد، كميسيون ويژه حقيقت‌ياب را ايجاد نمايد تا:
بر وفق ماده پنجاه آن كنوانسيون زمينه تحقيقات خاص از فساد سالاران بوجود آيد -
 بر اساس فصل پنجم آن كنوانسيون موضوع استرداد پول و اموال مردم و بيت‌المال بررسى گردد
 فسادسالاران بايد در فهرست تحريم و تعزيز سازمان ملل متحد داخل و به انترپول (پوليس بين‌المللى) معرفى گردد.
اظهر من‌الشمس است كه دزدان بيت‌المال و فساد سالاران به قوم، زبان و مذهب خاص تعلق ندارند، آنان «قوم» فسادكاران و دزدان بيت‌المال اند.
شوراى رهبرى انجمن از تمام نهاد‌هاى مدافع حقوق مردم و متعهد به افغانستان مي‌خواهد تا اين فراخوان انسانى و حقوقى را بخواست مشروع همگانى مردم مبدل و بخاطر حق مشروع مردم دادخواهى نمايند.

با حرمت
شوراى رهبرى انجمن
مير عبدالواحد سادات رييس انجمن