مصاحبه اختصاصي با جنرال مك كرنين قوماندان عمومي قواي آيساف و ايالات متحده در افغانستان

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

این مصاحبه به تازه گی باجنرال امریکایئ که قومندانی قوای ایساف درافغا نستان نیز بعهده دارد صورت گرفته است که بیانگرتشریح اهداف عمده امریکادرکشورافغانستان میبا شد وبا استفاده از منابع انترنیتی اماده گردیده است غرض مطالعه به علاقمندان تقدم است.
س: وزير دفاع امريكا رابرت گيتس در آخرين گزارش خود در برابر كانگرس امريكا گفت: «امريكا بايد انتظارات خود را از افغانستان كمتر كند واظهار داشت كه جنگ در افغانستان حتا از جنگ ويتنام هم طويلتر خواهد بود» شما لطفاً اين دو پيام متضاد را براي افغانها تشريح نماييد . ‌ ‌
جنرال مك كرنين: نخست از همه اجازه دهيد كه موضوع اهداف سياسي را به رهبران سياسي خود در واشگنتن واگذار كنم. من يك عسكر استم و به موضوع امنيت علاقمند مي باشم، من نمي توانم راجع به اهداف نهايي امريكا و يا ناتو در افغانستان صحبت كنم. اما هر طوري كه به اين اهداف بنگريم، بايد بگوييم كه ما همه مي خواهيم كه افغانستان در صلح زيست نمايد، ما مي خواهيم كه مردم اينجا احساس امنيت بكنند و بتوانند آزادانه در وطن خود گشت و گذار نمايند، ما نمي خواهيم كه در اينجا شورشيان كامياب شوند، هيچكس اينرا نمي خواهد و ما هم نمي خواهيم كه تروريستان در خاك افغانستان عمليات نمايند. من فكر ميكنم كه ما در نهايت با نقاط ذكر شدهِ فوق، توافق داريم. من اضافه تر ازين حرفي ندارم زيرا اهداف سياسي در بخش حكومت داري، برنامه هاي اجتماعي واقتصادي را به رهبران سياسي در واشنگتن مي‌مانم تا در باره آن ها فكر كنند و تصميم بگيرند. رئيس جمهور جديدامريكا تازه به كارآغاز كرده و اين بهترين فرصت است كه اهداف خود را در افغانستان از سرغور و بررسي نماييم.
س: آيا براي افغانستان استراتيژي نوي روي دست است؟
جنرال مك كرنيـن: در باره تغيير سياست در افغانستان، چند تحقيق صورت گرفته كه اداره جديد در واشنگتن بايد آنها را مطالعه كند و با رئيس جمهور اوباما مشتركاً براي راه نو تصميم بگيرد.
س: در طول مبارزات انتخاباتي، رئيس جمهور اوباما اعلان نموده بود كه تعداد عساكر امريكايي را در افغانستان ازدياد ميبخشد و جنگ را پيروز ميسازد، اين اظهارات اميدهايي زيادي را به وجود آورده وحال مـــي شنويـــم كه بايــد انتظارات از افغانستان كمتر شود و جنگ طولاني تر خواهد بود، آيا اين دو با هم متضاد نيستند؟
جــنــرال مك كـرنيــن: افغانستان طــــــــي 30 سال گذشته بـــــا جنـــگ زيست نموده و تاريخ درازي از بي امنيتي، بي بند و باري، و تشدد به جا مانده و حــــال هـم در كشمكش قرار دارد. ما همه معتقديم و فكر مي كنيم كه مردم افغانستان نيز به همين باور اند كه اين جنگ كوتاه مدت نخواهد بود وبراي پيروزي به زمان نياز خواهد داشت. من فكر نمي كنم كه اين يك باور متضاد باشد. امريكا اهداف خود را درين جا بازنگري مي كند و جنگ در افغانستان طولاني خواهد بود، وقتي شما مي شنويد كه ما انتظارات خود را كمتر ساخته ايم، به اين معني نيست كه ما درمورد امنيت انتظاركمتري داريم، در باره انكشاف قوت هاي امنيتي افغان انتظار كمتري داريم، در باره پيشرفت اجتماعي و اقتصادي انتظار كمتري داريم، كه تعداد زيادي به مكتب بروند و اقتصاد توسعه يابد. ما در سطح ستراتيژيك به منطقه مينگريم (علاوه به افغانستان) و اهداف خود را دوباره مطالعه مي كنيم.
س: اوباما نماينده خاصي براي افغانستان و پاكستان تعيين نمود، رول شما با رول ريچارد اولبروك چه تفاوتي خواهد داشت و كدام شما از صلاحيت بيشتري برخوردار خواهيد بود؟
جنرال مك كرنين: از همه اولتر بايد بگويم كه رول من تغيير نمي كند، من به صفت قوماندان قواي آيساف و قواي امريكا در افغانستان وظيفه پيشتيباني از قواي امنيتي افغان (اردوي ملي و پوليس ملي) را به عهده دارم، تا امنيت را در افغانستان تأمين نماييم، اين رول تغيير نمي كند. اعلان توظيف ريچارد اولبروك به حيث نماينده خاص در منطقه، نمايانگر تعهد بيشتر ايالات متحده به آينده و صلح در اين دو كشور است، اولبروك يك دپلمات كاركشته است و من منتظر رسيدن او به كابل مي باشم، اين توظيف نشان تعهد امريكا به موفقيت در افغانستان مي باشد.
س: كدام يكي از شما با صلاحيت تر خواهيد بود، آيا آقاي اولبروك نماينده خاص رئيس جمهور است؟
جنرال مك كرنين: ما بايد همكار شويم و او حتماً از من با صلاحيت تر خواهد بود .
س: آيا ريچارد اولبروك تصميم شما را رد كرده مي تواند؟
جنرال مك كرنين: او به نماينده گي از رئيس جمهور امريكا صحبت مي كند !
س: در اوايل مــاه جنــــوري سفير امريكا در افغانستان ويليام وود، اظهار داشت كه ايالات متحده از پيشنهاد حـكومت افغـــانستـــان درمورد تشكيل قطعات غير مسلح دفاع محلي، پشتيباني مي كند. فعلاً شواهدي دال برايـــن است كه قطعات دفاع محلي، مسلح خواهند بود، شما چه ميدانيد، آيا اين قطعات مسلح و يا غير مسلح خواهند بود؟
جنرال مك كرنين: قبل از همه بايد بگويم كه حكومت افغانستان مـــي خـــواهد در جـــهت بهتر ساختن وضع امنيتي، ابتكاري را روي دست گيرد و آن اينكه امنيت را از محله هـــا به طرف بالا بهبود بخشد. حكومت اقفانستان خـــواهان اين است كه مسوولين محلي، نماينده هاي عنعنوي مردم و مسوولين ولسوالي ها مشـــتركاً در تأمين امنيت شريك شوند. جزئيات اين پروسه توسط ارگانهاي مختلف حكومتي چون وزارت داخله، وزارت دفاع، رياست عمومي امنيت و رياست مستقل ارگانهاي محلي تنظيم شده و با فرمان رئيس جمهور كرزي منظور خواهد شد.
ايالات متحده مي خواهد برنامه بهبود امنيت را كه توسط مردم محل تنظيم ميشود پشتيباني نمايد. جزئيات اين برنامه كه آيا اين گاردها به چه كسي جوابگو مي باشند (وزارت داخله و يا كدام ارگان ديگر)، آيا اينها مسلح مي شوند و در كجا توظيف مي گردند، به افغانها ارتباط دارد.
س: آيا شما درين پروسه به گاردهاي محلي سلاح مي دهيد؟
جنرال مك كرنين: ايالات متحده براي اين پروسه سلاح تهيه نمي كند .
س: اينها مسلح مي شوند اما نه توسط شما، پس توسط چه ارگاني، وزارت دفاع يا وزارت داخله ؟
جنرال مك كرنين: درين باره نمي خواهم جواب بدهم.
س: ما اطلاع يافته ايم كه پروسه مسلح شدن گارد هاي محلي از ولايت ميدان-وردك آغاز مي شود و ملبس به يونيفورم متفاوت از يونيفورم اردوي ملي و پوليس ملي خواهند بود. درينجا دو سوال مطرح ميگردد: 1.آيا اين پروسه در زمان واحد در تمام ولسوالي هاي ميدان وردك به شمول ولسوالي هاي هزاره نشين آغاز خواهد شد؟ 2. ولايت ميدان-وردك از ولاياتي است كه در آن حزب اسلامي چه در صفوف مخالفين، چه در صفوف دولت فعلي قدرتمند است. وزارت داخله چگونه تضمين مي كند كه با اين پروسهِ به قوت حزب اسلامي درين ولايت كه در دروازه كابل موقعيت دارد، نمي افزايد؟
جنرال مك كرنين: جواب به اين سوالها بايد از سوي حكومت افغانستان داده شود. جزئيات اين پروسه بايد از سوي حكومت اعلان گردد، اما طرحي را كه از آن ايالات متحده پشتيباني مي كند و من هم پشتيباني مي نمايم، بر ابتكار محلي تهداب گذاري شده ، نه بر كدام قوم و يا گروه خاصي، اما بالاي مردم محل در سطح ولسوالي ها. اين طرح طوري است كه نماينده گان مردم از راه شورا هاي محلي و ولسوالي ها با مسوولين ولسوالي ها يكجا، قطعات دفاعي را از ولسوالي ها ترتيب مي دهند. ايالات متــحده از نظــــر حكومت افغانســــتان، پشتيــــباني ميكند، زيرا در ســــطح محـــــلي ميكانيـــزم هــــا و عنعناتي وجود دارند كه اگر از آنها به صورت مثبت استفاده شود، وضع امنيتي را بهتــــر مي سازد. اين پروســــه تنها به يــــك ولايـــت مخـــتص نميــگردد، درصــــورتيكه حكومت افغانستان بخواهد اين پروسه را در ســراســــر افغانستان تطبيق كرده مي تواند... با اينكه مدت كمي اســــت كـــه در افغانستان به سر مي برم، امـــا دريــن مدت سفرهايي در ولايات مختلف نموده ام و برداشتم اين اســـت كه مردم افغانستان غرور خاصـــي دارند، سيســتم هــــاي عنعنوي بخصوصي داشته كه نماينده گي از مردم مي نمايند، اگر ما هوشيارانه با آنها برخورد نماييم، نه تنها از اين قوت براي بهبود امنيت استفاده ميشود كه در راه رساندن صداي مردم به حكومــــت و همچنان در تعيين اولويت هاي انكشافــــي نيز از آن استفاده مثبت شده مي تواند. اين توضيح من ازين پروسه است، اما بايد روشن باشد كه اين يك پلان افغاني است و ايالات متحده آماده پشتيباني از آن ميباشد.
س: آيا تشويش نداريد كه با عملي شدن اين پلان، جنگسالاران جـــديــدي به صحنه آيند و بر تعداد تلفات ملكي در محل افزوده شود؟
جنرال مك كرنين: مــــن فكر مي كنم كه اين پروگرام به هر سمتــي كه انكشاف نمايــــد، بــــه حكـــــومـت افغانستان بايد حسابده باشد. اگر يك قوت محلي دفاعي ايجاد ميگردد، بايد به حكومت حسابده باشد، نه براي ايالات متحده، نه كدام جنگسالار، نه به كدام گروپ شورشي و نه به يك مجرم. اساس حسابدهي بايد جزء پروگرام دفاع محلي باشد.
س: آيا رول محاربوي ناتو با رول تحكيم ثبات آن در تضاد قرار ندارد؟ و كدام يكي ازين دو رول، در موفقيت جنگ سرتاسـري بـــر ضد تــــروريزم در افغانستان و پاكستان موثر خواهد بود؟
جنرال مك كرنين: اول اينكه مسووليت من به افغانستان اختصاص دارد. من مسووليت بهبود امنيت از راه پشتيباني نيروهاي امنيتي افغان در افغانستان را به عهده دارم، موفقيت تنها از راه نظامي به دست آمده نمي تواند، من هميشه چنين ادعا مي كنم و به كسانيكه اين سطور را مي خوانند، مي گويم كه در نهايت موفقيت و صلح در افغانستان تنها توسط امكانات نظامي به دست آمده نمي تواند وبه اين خاطر قواي نظامي، چه قواي نظامي افغان و يا قواي بين المللي بايد بكوشند كه از حكومت داري بهتر، از قريه تا سطح ملي، پشتيباني كنند و از پيشرفت اقتصادي و اجتماعي حمايت نمايند، تعليم و تربيهِ بيشتر و بهتر، رساندن بـــــرق، ترميم و انكشاف سيستم هاي آبيــاري، بهبود حاصلات زراعتي، محدود ساختن مواد مخدر، محدود و مهار ساختن فساد، حل همه اينها مشتركاً مي توانند كه راهگشاي يك آينده بهـــتر در افغانستان شوند كه بخش نظامي تنها يك حصه آن است. اين نيز يك واقعيت است كه با يك ائتلاف چهل كشوري در داخل آيساف همكار استم و هر يك ازين كشورها با قيودات مشخصي كه برايشان دارنـــد، با مــا به سر مي برند، تعدادي از آنها در محاربه سهم مي گيرند، تعدادي در تحكيم ثبات مصروف اند، هر كشوري با رهنمود هاي سياسي بخصوص خـــود در ائتلاف شريك شده. اين ضروري نيست كه ما همه يك نوع عمل نماييم، ما مي توانيم از توانمندي هـــاي هر كشور به جايش استفاده نماييم تا با امـــداد به مردم افغانستان، يك آينده آرام و صـلح آميز را دريـــن سرزمين به وجود آوريم.
س: شما تا چه حدودي موفق در دو نقش تان كه عبارت از جنگ سرتاسري در مقابل تروريزم و تحكيم ثبات و اعمار مجدد مي باشد، شده ايد؟ ما شاهديم كه موفق ترين پروژه هاي بازسازي، با تلفات ملكي به خطر مي افتد و به تصوير تان در بين مردم صدمه مي‌ زند . ‌
جنرال مك كرنين: من نمي توانم بگويم كه ما موفق شده ايم، اما مي توانم بگويم كه در مناطق مختلف، موفقيت و يا عدم موفقيت ما تفاوت دارد. هستند مناطقي در افغانستان كه در امنيت آن بهبود به وجود آمده است، حكومت داري نيز به سوي بهتر شدن مي رود و وضع اجتماعي- اقتصادي مردم نيز بهتر شده است؛ مثلاً در سمت شمال مي توان از مزار شريف نام برد كه فعلاً به سمت يك آينده خوبتر روان است. اما هنوز مناطق بزرگي در افغانستان هستند كه در امنيت آن بهبودي به ميان نيامده و حكومت داري هنوز به نيازهاي مردم جوابده نيست. پروگرام هاي اجتماعي- اقتصادي كه در اصل به امنيت و حكومت داري ربط دارد، به راه نيافتاده و اين مناطق بخشي از اين مشكلات را درشرايط كنوني تشكيل مي دهند. اين مشكلات نشان ميدهند كه ما به زمان بيشتري براي نيل به نتيجه دلخواه خود نياز داريم.
در باره تلفات ملكي؛ اين را به تمام كسانيكه گفته هايم را مي خوانند مي گويم كه ما هرچه را كه در اختيار داريم به كار مي بريم تا از تلفات ملكي جلوگيري نماييم، ما نمي خواهيم كه تلفات ملكي به وقوع بپيوندد، دشمنان افغانستان، طالبان عمداً سبـــب تلفات ملــكي مــي شوند؛ توسط حملات انتحاري، با استفاده از مواد منفجره خودساز و حملات ديگر شان مي خواهند كه وحشت برانگيزند و در بين مردم از تهديد و تخويف استفاده نمايند تا بتوانند قانون اساسي افغانستان را تخريب نمايند. اكثريت تلفات ملكي از راه عمليات شورشيان به وجود آمده است .
وقتي كـــه قوت هاي بيــن الملــلي در عملياتي شركت مي كنند و تلفات ملكي به وجود مي آيد، ما جداً از آن متاسف هستيم، ما از وقـــــوع آن معذرت مي خواهيم و مي كوشيم كه چنين چيزي واقع نشود و وقتي به وقوع مي پيوندد مي كوشيم كه جبران نماييم و در طرز العمل خود تغيير مي آوريم تا مانع چنين تلفاتي شويم. عمدتاً چيزيكه انجام بدهيم اين است كه بايد با قوت هاي افغان مشتركاً به عمليات برويم، ظرفيت قوت هاي افغاني را بلند ببريم تا در آينده عمليات نظامي، كمترتوسط قواي بين المللي وبيشترتوسط خود افغانها اجرا شود، اين است سمتي كه در بخش امنيت، ما به سوي آن در حركتيم تا به مرور زمان اردوي ملي و پوليس ملي ظرفيت بالاتري پيدا كنند و قواي بين المللي كمتر و كمتر در صحنه باشند، اما براي رسيدن به اين هدف به زمان بيشتر احتياج داريم.
س: شما به زمان بيشتر احتياج داريد،آيا به دليل كمبود نيرو و يا عدم علاقمندي مردم به اردوي ملي و پوليس ملي؟
جنرال مك كرنين: اردوي ملي افغانستان يك نيروي جوان و تازه تشكيل است كه تنها چند سال از سازماندهي آن مي گذرد، با وجود اين عمر كم و تعداد معدود، اين اردو از كيفيت بالا برخوردار بوده و قابل احترام مي باشد. ما مي كوشيم كه به تعداد اردو اضافه نماييم و با آنها گام به گام به پيش برويم تا احتياجات امنيتي مردم افغانستان را تكميل نماييم. چنين پروسه اي بايد در پوليس ملي نيزعملي گردد، پوليس هنوز تعدادي از ريفورم هاي خود را به اتمام نرسانده است، زيرااين برنامه ها احتياج به زمان بيشتري دارد تا نيروي تازه استخدام كنيم، آنرا تعليم بدهيم و آماده خدمت بسازيم.
اما به هيچ صورت نمي توان گفت كه افغانها عــلاقـمنـد به استخــــدام در اردو و پـــوليــس ملي نمي باشند، با اينكه من زمان كمي درين كشور گذرانده ام، اجازه بدهيد كه بگويم؛ افغانها و افغانستان ارزش آن را دارند كه جامعه بين المللي براي شان بجنگد و از ايشان حمايت كند. شما بهترين مردمي را داريد، با بهترين ارزش ها و قلب هاي پر از محبت، با اينكه شما ســــي ســــال اخير را در جنگ گذشتانده ايد. بايد بدانيد كه ما درين كشور صلح را خواهانيم وبه يك آينده بهتر برايش متعهد هستيم.
س: اكثريت تلفات ملكي در جريان بمباردمان هاي هوايي به وجود مي آيد. در آخرين حادثه كه در لغمان اتفاق افتاد 16 نفر كشته شدند، از جمله 11 نفر تلفات ملكي به شمار مي رود، به شمول دو زن و چهار طفل، حتماً باقي تلفات مربوط به مخالفين است، اما معلوم نيست در چه سطح. سوال اينجاست كه آيا اين حمله هوايي كه در نتيجه آن چند نفر محدود مخالفين كشته شدند، به اين پيمانه مهم بود كه شما تلفات ملكي و مخصوصاً انزجار مردم را قبول كرديد، آيا امكان نداشـت كــه ازيــن بمــباردمان منصرف مي شديد؟
جنرال مك كرنين: من نمي خواهم كه راجع به قضيه خاص لغمان صحبت كنم. زيرا كميسيوني از طرف دولت افغانستان به خاطر تحقيق ازين واقعه توظيف شده تا سوالهايي را كه خلق شده، جواب بدهد.
اما استفاده از قواي هوايي و توسل به بمباردمان، اكثراً به دليل كمبــود نيروهــــاي زمينــي صـــورت مي گيرد، ما به تعداد كافي نه نيروي پوليس، نه نيروي اردو و نه نيروي بين المللي داريم. اگر آگاه باشيد من از كشور خود خواستم كه نيروهاي اضافي را جهت تحكيم امنيت به افغانستان بفرستد. اما اين حقيقت دارد كه تا ما مجبور نشويم در هيچ منطقه اي به پشتيباني هوايي رجوع نمي كنيم و وقتي حمله هوايي را امر مي نماييم، با بسيار دقت اين عمل را تخمين ميكنيم، تا تلفات ملكي به وجود نيايد. اما ما خالـــي از اشتـباه نيســـتيم وگاه اشتباه مي كنيم. اين مشكل جنگ در مقابل شورشيان است كه دشمنان افغانستان بــــا مـــردم ملكـــي مختلط مي باشند.
س: آيا فكر مي كنيد كه با موجوديت نيروهاي بيشتر، كمتربه قواي هوايي توسل جوييد و در نتيجه ميزان تلفات افراد ملكي كاهش خواهد يافت؟
جنرال مك كرنين: كاش مي توانستم با يك بلي جواب تان را بدهم. اما مي خواهم بگويم كه من خواهان افزايش تعداد نيروهاي امنيتي در مناطقي از افغانستان استم كه ما در آنجا به قدركافي نيرو نداريم و با اين كار ما كمتر احتياج به قواي هوايي خواهيم داشت و معتقدم كه اين يكي از راههاي كاهش تلفات ملكي مي باشد. ما نه تنها به نيروي عسكري بيشتر احتياج داريم كه جهت تأمين امنيت به تعداد اضافي قواي پوليس نيز محتاجيم.
س: آيا برنامه تربيه پوليس ملي به سمت درست روان است؟
جنرال مك كرنين: من عقيده دارم كه برنامه تربيه پوليس ملي به سوي مثبت در حركت است، اما درين بخش احتياج بيشتر به پشتيباني بين المللي داريم تا در جهت توانمند سازي پوليس ملي ما را كمك نمايد. ما بـــــرنامــــه هايي در سطح بعضي ولسوالي ها داريم كه به خوبي پيش مي روند و احتياج است كه تندتر حركت كنند.
س: رئيس جمهور اوباما فرماني صادر نمود كه زندان گوانتانامو را ببندد، راجع به زندان بگرام چه تصميمي وجود دارد؟
جنرال مك كرنين: من نمـي دانــم، ايــــن جزء خطوط كاري من نيست.
س: شما قوماندان قـــواي ايالات متــحده در افغانستان استيد!؟
جنرال مك كرنين: من قوماندان زنداني كه در بگرام است، نيستم. اين زندان در منطقه تحت امنيت قواي من قرار دارد. اما در كنترول من نيست و فكر مي كنم كه اين سوال را سياستمداران ما جواب بدهند، نه يك نظامي در ساحه جنگ.
س: بگرام، قرارگاه عمومي نيروهاي امريكاست كه در آن زنداني وجود دارد و تعداد كثيري از زندانيان آنجا به سر مي برند، شما قوماندان ايالات متحده استيد!؟
جنرال مك كرنين: من قوماندان قواي امريكا در افغانستان استم، ليكن با چند استثناء كه يكي آن زندان بگرام است. اين زندان هرچند در ساحه امنيتي من قرار دارد اما خارج از قلمرو قدرت من است. ‌
س: درين اواخر سكرتر جنرال ناتو در مضموني انتقادات صريحي در مورد رئيس جمهور كرزي و كابينه او نموده است. آيا اين انتقادات روابط تانرا با زمامداران افغان جريحه دار نمي سازد؟
جنرال مك كرنين: شما از من سوالهايي مي كنيد كه مربوط به سياستمداران اند. من يك نظامي هســــتم و در بــــاره اظهــارات يـــــا عدم اظهارات سياستمداران تصميم گرفته نمي توانم. وقتي كه سكرترجنرال ناتو آن مضمون را مي نوشت از من مشوره نگرفته بود. من اميدوارم كه روابط من با رئيس جمهور كرزي، وزرا، اردو، پوليس و ديگر سران افغان اعتماد دوجانبه باشد، چيزيكه با هم مشتركاً ساخته ايم. من به اين مملكت متعهد استم و قرار است كه مدتي را دران به سر ببرم. من از نوشته هاي سياستمداران در رسانه ها تشويش ندارم و فكر نمي كنم كه به كار من لطمه وارد نمايد. من كوشش مي كنم كه كار خود را ادامه دهم و كوشش كنم كه در ساختن يك آيندهِ بهتر براي افغانستان سهيم باشم.
س: در افغانستان از جمله موضوعات اساسي يكي هم تلاشي خانه ها توسط قواي خارجي است، آيا مي توانيد تشريح نماييد كه طرزالعمل تان درين مورد چگونه است، آيا توان آنرا داريد تا ورود نيـروهاي خارجي به منــازل مسكوني را كاهش دهيد؟
جنــرال مك كرنين: من اين ســــوال را از زاويـــه قوماندان قواي بين المللي بررسي مـي كنم؛ آنانيكه در افغانستان به تشدد متوسل مي شوند، بعضي اوقات با مردم محل يكـجا زندگي مي كنند، به اين ترتيب گاهي بعضي از شــورشيان، بم سازان، جنــايت كـاران، قاچاقبـران مـــــواد مخدر و پلان كنـنده گان انتحاري با مردم در يك محل زندگي مي نمايند. ما آرزو داريم كه تلاشي توسط يك پوليس افغان، يك فرد اردوي ملي و يا يك مسوول محلي صورت گيرد. اما متأسفانه اين توانمندي هنوز در افغانستان بطور كافي وجود ندارد به اين دليل گاهي تلاشي توسط قواي بين المللي انجام مي يابد. ما كوشش نهايي خود را مي كنيم كه تلاشي با رعايت موازين اخلاق افغاني، در فضاي احترام به فرد و به كلتور افغاني انجام يابد. در شروع، ما از افراد خانه مي خواهيم كه از خانه خارج شوند تا ما داخل شويم و تا مجبور نشويم در خانهِ كسي داخل نمي شويم. در اكثر تلاشي هاي ما، كسي كه وارد خانه مي شود، افغان است كه تلاشي مي كند و قوتهاي بين المللي در خارج خانه باقي مي مانند. اما اين هم اتفاق مي افتد كه مــا همــكاركافي افغانـــي نداشته باشيم، در آنصورت خارجي ها وارد خانه مي شوند. من اين را قبول دارم و بسيار مشكل است كه نيمه شب يك نفر خارجي به خانه اي داخل شود، اما به قسمت اول صحبت خـــــود برميگـــردم كــه اگر شورشيان، جنايتــكاران و... در منـاطــق مـسكوني پنـهـان نمي بودند و در كوهها زنده گي مي كردند، ما هيچوقت به اين تلاشي ها دست نميزديم. اما اينها در مناطقي مسكوني جابجا مي شوند با اينكه اكثر مردم ازين طيف اشخاص دل خوش ندارند، اما از خوف و بيم چيزي براي شان گفته نمي توانند. تنها چيزي كه ما انتظار داريم اين است كه مردم محل در چنين مواردي به اردوي خود، به پوليس خود، به پرسونل امنيت افغاني يا به قواي بين المللي معلومات بدهند تا ما بتوانيم درتأمين امنيت محل موفق شويم.
س: اشخاص و سازمانهايي در ايــالات متحده ودر ديگر نقاط جهان ادعـــا ميكنند كــــه مبارزه با تروريزم در افغانستان، از راه غيــر نظامــــي بهتر خواهد بود، شما به اين افراد و سازمانها چه جوابي داريد؟
جنرال مك كرنين: قسميكه در شروع مصاحبه گفتم، راه حل آينده در نهايت نظامي نخواهد بود و اين مردم افغانستان اند كه تصميم خواهند گرفت تا راه بهتري نسبت به گرفتن سلاح يا كشت كوكنار و فساد پيدا كنند، اين براي آينده افغانستان يك تصميم سياسي خواهد بود . شما اگر مي خواهيد درمورد آشتي صحبت كنيد، به نظر من اين يك فكر و نظر فوق العاده خوب است و تا حدي كه ما بتوانيم براي پشتيباني از آن دريغ نخواهيم كرد. هر كسي كه بخواهد سلاح بر زمين بگذارد از قانون اساسي افغانستان پيروي كند و راه نوي براي ساختن آينده خود و خانواده خود بجويد، ما از آنان پشتيباني مي كنيم.
س: اگر فردا ملاعمر بخــــواهد كه جهت مذاكره با كـــــرزي به كابــل بيايد، آيا به او اجازه ميدهيد؟ ‌ ‌
جنرال مك كرنين: من به او اجازه صحبت با كرزي را ميدهم، اما من نمي دانم كه ملاعمر قابل آشتي است يا خير. اين يك صحبت سياسي است كه او ميخواهد با كرزي داشته باشد نه با من. اما باز هم اظهار مي كنم كه سوال در مورد توان آشتي پذيري رده هاي بلند صفوف شورشيان، هنوز هم موجود است .
من مي خواهم اين را در آخر اضافه نمايم: به هر كسي كه در افغانستان زنده گي مي كند؛ از هر قوم، از هر مذهب و از هر منطقه مي خواهم اظهار كنم كه به صفت قوماندان عمومي قواي بين المللي مربوط به ناتـــــو و ايــالات متحده در افغانستان، ما به افغانستان و به مردم آن متعهد هستيم، ما ايشان را تنها نمي گذاريم تا وقتيكه مردم افغانستان در امن نباشند، براي دفاع از مردم افغانستان است كه به وطن شان آمده ايم. به هر مرد و هر زني كه عقيده داشته باشد كه اطفال شان لياقت آينده بهتر از آنچه كه ايشان در 30 سال گذشته زنده گي نموده اند، دارند، ما مي خواهيم بجنگيم تا اين آينده را حفاظت نماييم . ‌ ‌ •
این بود مصاحبه با جنرال مک کرنین که در عین حال قومندان عمومی نیرو ها نظامی خارجی در افغانستان میباشد . پایان
رحمت اله روان