از طرف چند تن از محصلین پوهنتون کابل

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

موږتاسونه څه شي زده کړو؟ ما از شما چه به آموزیم؟

انسـان منطقي ، رسالتمند وروشنفکر متعهد كسي است كه با خون خود، با مغزمتفکر خود و با بازوان پر توان خود انسان گرائی یا جامعه گرائی رامی آفریند وهمین آزادی معنوی ورهائی انسان ها را از زنجیر های جبر و استبداد اقتصادی درجريان تحول تاريخ تسریع و شدت مي‌دهد و زمان حركت تاريخ را در بستر تحولش كوتاه ميسازد.

ترا تیشه دادم که ایزم بکن نگفتم که دیوار مردم بکن

ژورنالستان ، محققین ، مورخین ، استادان ، دکتوران ، انجنیران ، فیلسوفان ، دانشمندان ، پژوهشگران ، اکادمیسن ها ، روانشناسان ، متخصصین ، افسران ، ادبیات شناسان ، پیداگوژست ها ،دانشمندان وتمام قلم بدستان محترم که قبلآ و یا امروز در وظایف مختلف از ابتدائی ترین کار تا بلند ترین سطح کار نموده اید، یا کار میکنید چه در ساحه ملکی و چه در ساحه نظامی اگر مامور ابتدائی بودید یا اینکه به بالاترن مقام دولتی وزارت وبالاتررسیدید ، اگر نظامی ابتدائی یعنی خورد ضابط بودید یا تا سطح دگرجنرالی وستر جنرالی رسیدید . ما از شما خواهش میکنیم ، برای تان عذر میکنیم ، وطن خراب شده خود را بیشتر از این به آتش نکشانید.
در کشور ما در این چهار پنج سال اخیر انتر نت روی کار آمد و درچوکات پوهنتون ها ودانشگاه ها نیز هم همه و ذمذمه آن پیدا شد.از آن جمله در پوهنتون کابل ، در چوکات کتابخانه نیزچند پایه کامپیوتر با تسهیلات انترنتی نصب تا محصلین از آن در عرصه های مختلف استفاده نمایند . ودر رشد معلومات و آموزش خود بهره بیشتر بدست بیاورند .
همچنان در بسا موارد که کتب و مآخذ مطالب مختلف بدسترس قرار ندارد با استفاده از انتر نت معلومات بدست آورده و به اکمال دانش خود نایل گردند.
ولی با تآسف و صد افسوس و....
مدتی میشود که هر روزیکه سایت ها ی انترنتی را باز میکنیم به مضامین و مطالبی بر می خوریم که با محتوای نفاق افگنانه ملی ، لسانی ، قومی ، منطقوی وسمتی تزئین و رنگ آمیزی گردیده اند ، و در پای آن هم گاهی یک نام وگاهی نام دیگر یا با تذ کری از القاب بالائی مزین یافته است . اکنون ما جوانان که در جستجوی جمع آوری علم و دانش در سفر استیم و میخواهیم چیزی را به آموزش بگیریم و یا به آموزیم . نمیدانیم چه خواهیم آموخت ؟ آیا بیشتر مطالعات ودوام آموزش خود را به این صرف کنیم که کدام لسان خوب است ؟ و کدام لسان خدا ی نا خواسته خراب ؟ کدام ملیت خوب است ؟ و کدام ملیت توبه نعوذ باالله خراب ؟
از لحاظ اسلامی و عقاید ادیان آسمانی بنی آدم اولاده ی حضرت آدم اند . واز لحاظ انسانی تفاوتی با هم ندارند . بنی آدم اعضای یکدیگر اند . از لحاظ عقاید داروین وداروینیزم هم انسان ها یک منبع دارند . و تفاوتی با هم ندارند. از لحاظ جامعه شناسی علمی و عقاید عده ی از دانشمندان دو قرن اخیر هم کدام تفاوت و تفوق را در بشریت نسبت به منطقه ، لسان ، جلد ،وغیره که بعدآ نظر به شرایط جغرافیایی ، محیطی و ضرورت زمانی بوجود آمده قایل نشده اند.
بزرگان محترم ما افتخار خواهیم نمود هر گاه سایت های انتر نتی را باز کنیم و مطالبی در آن ها به چشم بخورد که : در شرایط کنونی در افغانستان راه ها و شیوه های طرح شده که جنگ را محار کند . راه های برون رفت از بیکاری و بی روزگاری مردم به بر رسی گرفته شده باشد . طرق پیشرفت و علویت های سرمایه گذاری مطرح شده باشد . چه گونه میتوان بر سیستم جاری نا منظم بودن کار های اداری غلبه کرد ؟ چگونه میتوان از کمک های کشورهای مختلف به شکل بهتر و موثرتر استفاده نمود؟ یا ترجمه ی از تحقیقات یا ا کتشافات و یا اختراعات جدید دانشمندان ، در عرصه های مختلف علوم صورت گرفته باشد.
یا راهی طرح شده باشد ، که چگونه از بادهای همیشه جاری در کشور انرژی برق را تولید نمود . یا از رود های خروشان وآب های نسبتآ بزرگ که پوتنسیال و منبع بزرگ تولید انرژی برق و آبیاری دشت های بزرگ کشور ، طبق ضرورت مورد استفاده قرار گیرند. یا از منابع معدنی به شیوه های علمی چگونه استفاده شود . از کوه های سربفلک کشیده صرف نظر از دیگر معادن ، با استفاده از مرمر جهت صدور ، ویا حد اقل جهت ضرورت داخلی استفاده شود. یا تحقیقاتی در قسمت دشت های فراوان کشور صورت گیرد. و نشان داده شود که در کدام دشت و کدام منطقه کدام تولید زراعتی خوب تر و موثر تر است؟ یا از نباتات مختلف کشور در قسمت تولید ادویه تحقیقاتی انجام دهند. یا بدیل های زراعتی برای جا نشینی کشت بته های تریاک اراهه نمایند. و یا کتاب هائی در قسمت گرامرو ادبیات لسان های مختلف کشور تآلیف نمایند.لغت نامه ها یا فرهنگ های لسان های مختلف کشور را تدوین وبد سترس عموم قرار بدهند. یا تحقیقات و بر رسی هایی در قسمت ژورنالیزم معاصربا ترجمه ها و یا تتبعات انجام بدهند. تا از آن جوانان به آموزند . در ارتباط موسیقی کشور تحقیقاتی انجام دهند . در قسمت ورزش های عام و عنعنوی کشور معلومات و کتاب هایی تآلیف نمایند. در ارتباط مسائل حقوقی و مدنی اتباع کشور یا شهروندان بر رسی های علمی نمایند. در باره ی تعلیم و تربیه اطفال از دانش خود تآلیفاتی نمایند. چگونگی پیروزی بر طرق و شیوه های احیای تصاوی حقوق زنان تتبع انجام دهند. در عوض وقت گران بهای خود را به نفاق افگنی و تفرقه ملی ضایع میکنند.
ممکن است تعداد زیادی به این عقیده باشند، که هر گاه تحقیقی در باره مسایل صورت گیرد آن را کسی در عمل مد نظر نمی گیرد . ولی این مهم نیست که مورد توجه اولیای امور که درکشوراز لحاظ سیاسی حاکمیت دارند این تحقیقات مورد توجه قرار میگیرد یا نه ؟ مهم این است که شما منحیث یک انسان رسالت مند و با احساس وظیفه خود را انجام داده اید . هر گاه امروزکسی بدان ارزش قایل نشود فردا مطمئنآ مورد توجه قرار خواهد گرفت.
گر چه جای تآسف است که در کشور ما هنوز هم 99،99 فیصد مردم ما به انتر نت دسترسی ندارند و حتی اکثریت انتر نت را هم نمی شناسند ، ولی هر گاه بزرگواران ما از انتر نت چنین استفاده میکنند خوب است که انترنت با سرعت آرام تر در کشور ما رشد کند . تا ذهنیت دانش آموزان و دانش پژوهان ما را به گم راهه نکشاند. زیرا:

وخت ته نه ګوري بې وخت راته غږیږي
خدای دې خیر کړي چې به څه راته پیښیږي

دانشمند محترم ،روشنفکر کشور، تحصیل یافته افغانستان کشور بخون وآتش کشیده ی ما صرف نظر از اینکه در کدام رشته تخصص خود را حاصل نموده ای صرف نظر از آنکه در کجا و کجا تحصیل کردی ، صرف نظر از آنکه هم اکنون در کجا قرار داری ، صرف نظر از آنکه مصروف چه کار و چه وظیفه ی استی . آیا کمی با خود اندیشیده ی که رسالت و وظیفه تو در پروسه رشد و تکامل و تسریع جریان تکامل کشور چه است . و تاریخ فردای کشور آن را به کدام نقش و نگاری مزین میکند. در کشور های کم رشد یافته یا عقب نگهداشته شده یا در حال رشد مانند کشور ما افغانستان ، روشنفکران این سر زمین ها یگانه کسانی استند که هر گاه در درد مردم و درد کشور خود عمیقآ داخل شوند آنگاه واقعآ درک میگنند که در در جامعه با این شرایط اجتماعی حاکم وجاری نا سازگار اند و در غربت و انزوا در قرار دارند . وباید با شجاعت و دانش بران ، قطب های فکری خود را مستقل سازند ودخالت های و تآثیرات مختلف ملی ،منطقوی ولسانی وغیره را از وجود خود دور و از شک و تردید ها وسوء ظن ها مبرا شوند . تا بتواننداز موجوديت وشخصیت خود به عنوان هسته‌هـاي اصلي همبستگي‌هاي اجتماعي به صفت انسان رسالتمند تثبیت نمایند . روشنفکران وپیشگامان افغانستان ما باید از شما به آموزیم که روشنفکری در تحلیل حقیقی و اصلی خود احساس و درک عمیق از مسئولیت های وی در قبال حرکت و رشد جامعه وی است نه آنکه مسائل کین توزانه را در راه نفاق ملی ، تفرقه افگنی از لحاظ لسانی ، منطقوی و سمتی اراجیفی را به شکل بیمار گونه به نشخوار گیرد.
روشنفکران و پیشگامان بزرگوار شما میدانید که مردم گرائی وسر تعظیم فرود آوردن به منافع اکثریت مردم ورفاه همگانی یگانه راه حل درست و قطعی خصومت بین انسان و انسان و هم انسان و طبیعت میباشد. در شرایط کنونی در جهانیکه ما زندگی میکنیم هیچ نوع تصمیم و رویدادی را سراغ نداری که خارج از مسائل زندگی بشر در امور اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی باشد. بنآ بر توست که اکنون در راه مردم وجامعه گرائی گام های استوار را پیش میبری یا مخالف آن در راه تفرقه و رشد بیدادگری. در حالیکه راه مردم گرائی راه انسانی وشرافت است ، بنآ بر تو ست که در راه مهیا سازی شرایط درست و خوب ومساعد را برای رشد انسان خردمند ، سالم ، فعال ، آزاد ومستقل از هیچ نوع سعی و کوشش دریغ نکنی. زیرا انسان گرائی یا جامعه گرائی آفریدن همین آزادی معنوی ورهائی انسان ها از زنجیر های جبر و استبداد اقتصادی است. روشنفکر پیشگام اهميت خودت منحیث یک فرد در بالابردن اهميت اجتماع افغانی از «عامل انساني» و نيروي كار «تكنيك بشري» مورد توجه قرار مي‌گيرد. زيرا بلندترين شاخه‌هاي پرثمر را ميتوان درخت انساني یعنی خودت ومانند خودت دیگران دانست و كليه تحولات و رشدو ترقی و پیشرفت بدست خود شما انسانها و از خود انسانهاست پس افراد خود هستند كه مسير وقايع و تحولات را تعيين و تحت تأثير قرار مي‌دهند. لذا بايد بشناخت عامل انساني در جامعه بمطالعه برخاست و نظام جديدي بوجود آورد. که انسان در آن به صفت انسان ارزش و اهمیت دارد

در اخیرباید تذکر داد که :
محقق محترم آیا بهتر نیست تا تحقیقات خود را در باره راه های رشد اقتصادی ، کلتوری ، فرهنگی ، زراعت ومالداری ، ایجاد فارم های زراعتی ،شیوه تعلیم و تربیه در مکاتب ، مسائل طبی و صحت انسان ها ، علویت های احیا و تآ سیس موسسات و فابریکه ها ، وسائر بخش ها به پیش ببرید به عوض اینکه وقت خود را ضایع کنی و جوانان و نو جوانان را راه گم نمائی .
بهتر است یکبار در حالت تنهائی با خود به اندیشی ووجدان خود را برای خودت محکمه عدل و انصاف قرار داده ، و خود به صفت قاضی ، څارنوال ، و وکیل مدافع عمل کن ، ودر این محکمه صادقانه تمام نقش ها و رول ها را تمثیل کن . به چه نتیجه میرسی ؟ آیا تفرقه اندازی ملی ، لسانی ، قومی ، ملیتی ، سمتی ، منطقوی وغیره را میتوانی در قطار اعمال درست وشایسته بر رسی کنی یا نادرست و غلط تا سرحد جنایت ؟ ما متیقن استیم که در این محکمه هیچ گاهی موضع مدافع حق نخواهد بود و پیروزی نصیب آن نیست بلکه موضع څارنوال که همچو اعمال را لطمه زدن به وحدت ملی وهمبستگی ملی پنداشته واین فعالیت ها را خیانت ملی ، ضد وحدت ملی ، تفرقه افگنی ملی و حتی در فرجام که سبب از هم پاشیدن کشور خواهد شد تلقی نموده قضاوت محکمه وجدان خودت به محکومی عامل این اعمال و عمل کرد ها تصمیم خود را صادر خواهد نمود.


چي مـــــدام د بــــل و عيبو تــــه نــظر کړې
خــــدای د خپـــــله عيبـــــــه ولي بې خبر کړې
کــــه يــــــوه جـــودانه عيب وينې په بل کښي
هغه يو جودانه عيب به يې لـــــوی غـــــر کړې
کـــه دي خپــله ګنـــــاه لـــــويه لکه غر وي
پـــه حيــله حيـله بـــه غــــر د مچ وزر کړې
کـه څوک تــلــه د انصـــاف په لاس کښي در کړي
خــپل ټـــــټو او د بــل اس بــــه برابر کړې
تــــو لعنت دي پــــــه دا هسي مــــــنصفي شه
چــــي د حـــقه و بــاطل و تــــه ګـــذر کړې
تــــا تـــه رب د مـــلايــکو مــقام در کــــړ
تــــا دا خپــل صــــــورت پخپله ګاو و خر کړ
که دي يــــو وېښتـــــه د ځان د پاسه کوږ شي
ځــــان هغه ســـــاعت لـــه خدايــــه مرور کړې
د ځوانـــــۍ عمــــــر دي تېر کړ په غفلت کښي
پـــــه پيري کي بــــه څــــه زېرمه د محشر کړې
پـــه پــــــيري کښي د ځـــــوانۍ چاري نه ښايي
تــــه پـــه ورځ د عـاشــــورې به څه اختر کړې
لــکه بــــېخ د زړې ونــــي چـــينجي وخــــوري
پــه دا تــېر عمر بـــه څه ښاخ و ثمر کــــړې
دغـــــه بــاغ بــه دي خلاص نه شي له خزانـــه
کـــه چاپـــــېر ور ځني ســــد د سکندر کــــړې
و بــــد خواوو تــــه هيڅ څوک نصيحت نــــه کا
رحمان ستا په غم شريک دئ که بـــــــاور کـــړې
دا بریښنالیک پته د چټیاتو تر وړاندې ساتل کیږي. تاسې د جاوا سکریپټ فعالولو ته اړتیا لرئ څو یې وګورئ. email adress: