نه باید حکو مت اینده به اساس تقلب به وجود بیا ید

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سرور میړنی

جنرال نورلحق علومی ریس حزب متحد ملی ونما ینده مردم افغا نستان در ولسی جرګه دررابطه به چګو نګی وضع امنیتی کشور در جریان انتخا بات ابراز نظر نموده است ووضعیت را مورد برسی وار زیابی قرار داده است که مصاحبه شان به طور زیل تقدم خوانندګان محترم میګردد .
نورالحق علومی: برای من تنها تامین امنیت روز رای دهی مهم نیست؛ بلکه باید مردم پس از انتخابات با انگشت های رنگ شده، بدون هراس زندگی کنند .
* باتوجه به زمان کمی که به انتخابات مانده است، شما در مورد امنیت انتخابات چه فکر می کنید، آیا امنیت رای دهندگان تأمین خواهد شد؟

امنیت یک اصل مهم است که در تمام عرصه های حیات بشری لازمی است؛ اما در مورد امنیت انتخابات مساله برمی گردد به وضعیت کلی افغانستان. ما نباید تنها در مورد تأمین امنیت روز برگزاری انتخابات فکر کنیم، باید برای یک انتخابات شفاف و امنیت پس از انتخابات تلاش شود. به تعویق انداختن زمان انتخابات خلاف قانون اساسی خود برای تأمین امنیت انتخابات بود، امروز ما شاهد گسترش نا امنی در تمام کشور هستیم .
با آن که نیروهای امنیتی ملی و بین المللی از تأمین امنیت 100 در صدی رای دهندگان سخن می گویند؛ اما در بیشتر بخش های کشور، مردم رفتن به پای صندوق های رای را به قیمت از دست دادن جانشان می دانند، و به ویژه زنان به دلایل ناامنی نمی توانند در انتخابات شرکت نمایند. از سوی دیگر ازنظر ما بحث امنیت رای دهندگان این نیست که تنها به پای صندوق های رای بروند، بلکه وقتی یک شهروند می رود انگشتش را برای دادن رای رنگی می سازد، تضمین امنیت او پس از رای دادن مهم است که تاهنوز نهاد های مسوول دولتی و بین المللی این ضمانت را به مردم نداده اند .
* مشخصآ اگر بگویید که از نظر شما، نیروهای امنیتی داخلی و بین المللی، توان تأمین چند درصد از محل های رای دهی را، دارند؟

من فکر می کنم که در شهرها گمان می رود که امنیت قسمی مردم تأمین شود؛ اما در اطراف، بیش از 70 در صد مردم امنیت شان گرفته نخواهد شد که مردم بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت نمایند و به ویژه زنان در مناطق جنوب و شرق 90 درصد امکان شرکتشان در انتخابات نمی رود .

* طالبان به عنوان طرف جنگ، تهدید نموده اند که انتخابات را تحریم و راه های مواصلاتی مواد لوژیستیکی انتخابات را، مسدود خواهند کرد، از نظر شما آیا این توان در طالبان وجود دارد؟

طالبان هیچگاه نیروی قوی نبودند تا جرئت این گونه تهدید را داشته باشند، بلکه دولت و نیروهای بین المللی ضعیف عمل نمودند تا آنها قوی به نظر برسند. با آنکه رئییس کمیسیون انتخابات ادعا می کندکه در زمان ثبت نام طالبان پروسه را نتوانستند اخلال کنند و حتا با روند ثبت نام همکاری نمودند، اما باید نکته ی را در نظر داشت و آن اینکه داشتن کارت رای دهی حتی برای طالبان منفعت مادی دارد، ما گزارش های داریم مبنی بر اینکه برخی اشخاص با داشتن چندین کارت رای دهی آنها را به کمپاینر ها می فروشند. اما درمورد انتخابات و برگزاری انتخابات طالبان، سخت موانع ایجاد خواهند کرد و مردم تهدید های آن ها را جدی می گیرند که مبادا با شرکت در انتخابات، از سوی طالبان به خطر مواجه شوند .

* گفت گو با طالبان و تقسیم بندی طالبان به گروه های تند رو میانه رو، همواره یک بحث پیش روی دولت افغانستان بوده که در این مورد کشورهای دخیل در افغانستان به ویژه انگلیس هم تأکید بر این دارد، اما از نظر شما چرا این طرح هرگز نتوانست از یک طرف تحقق پذیرد و از سوی دیگر یک راه برای تأمین امنیت باشد. چند روز پیش دولت خبر از تفاهم با طالبان برای انتخابات امن در بادغیس را داد؛ و لی پس از طالبان این را رد نمودند، دلیل این مسئله که همواره این طرح به شکست مواجه است از نظر شما چیست؟

گفت و گو با طالبان می توانست یک راه موثر برای ثبات باشد.البته گفت وگو با مخالفین دولت، والا هرکسی باشد. از دید ما، اتکا به زور و نظامیگری، راه حل نیست. من فکر می کنم که مهمترین مسئله در نارضایتی مردم از دولت، عملکرد دولت و کارمندان دولتی در ولایت می باشد. عدم تطبیق قانون و فساد اداری دو عامل اساسی برای نارضایتی مردم از دولت هستند .

* شما فکر می کنید که نا آرامی های امروز ریشه در عملکرد افراد دولتی دارد؟
مطلقا من به این باور هستم که مشکلات نا امنی امروز از عدم اعتماد مردم به دولت فعلی است، تازمانی ما یک دولت قوی نداشته باشیم نمی توانیم که با مخالفین هم گفت وگو نماییم. اصلا آنها به حرف این دولت ضعیف باور ندارند .

* آقای علومی، در مسئله ی گفت و گو باطالبان، همواره طالبان به دسته های معتدل و تند رو از سوی دولت تقسیم شده است که این طرح مورد نقد مخالفین سیاسی دولت قرار دارد، آنها به طالبان معتدل باور ندارند. مخالفین ای طرح می گویند، اگر گفت و گو با طالبان و تقسیم بندی آن ها به تند رو میانه رو کارساز می بود، کمیسیون همبستگی صلح به ریاست آقای مجددی هزاران طالب را از زندان های امریکایی رها نمود، ولی هرگز این گروه ها در تآمین امنیت تأثیری نداشتند. ازسوی دیگر طالبان خواست های مشخص خود را دارند که خلاصه می شود، به تغییر ریشه ی نظام یعنی نپذیرفتن قانون اساسی، خروج نیروهای بین المللی از کشور و ایجاد یک نظام جدید با تفسیر های طالبانی، پس با این شرایط طالبان چگونه برخورد باید شود؟

این نظام و قانون اساسی ساخته ی تمام مردم افغانستان است و هیچ کس و گروهی نمی تواند آن را نپیذیرند باید گفت وگو با طالبان در چارچوب این قانون صورت گیرد، تغییر در قانون اساسی خواست ماهم است، اما این تغییر با آنچه طالبان می خواهند، فرق دارد. اما در مورد طرح حکومت برای گفت و گو با طالبان، باید صریح بگویم که حکومت همیشه به مسئله ی گفت و گو با طالبان، به عنوان یک ترفند سیاسی عمل کرده است .

* جبهه ی ملی که شما عضو آن هستید، از مسئله ی گفت و گو با طالبان حمایت می کند، شما با چه راهکاری با طالبان گفت و گو می کنید. آیا خواست های طالبان را شما می پذیرید؟

ما همیشه به اصل مذاکره تأکید نموده ایم؛ ولی در چارچوب پذیرفتن قانون، تا زمانی که طالبان نظام را نپذیرند و به قانون اساسی احترام نگذراند، گفت و گو با آن ها عملی و نتیجه بخش نخواهد بود. اما دولت همیشه برعکس برای مشارکت آنها در دولت و فشار به نیرو های مخالف سیاسی اش تلاش نموده نه برای تأمین امنیت سراسری. ما می گوییم که باید طالبان دست از جنگ کشیده بیایند در چارچوب قانون زندگی کنند، اما دولت به آن ها برای بقای خود، وزارت و ولایت وعده می کند که این راه حل نیست .

* آقای علومی، با آن که مناطق جنوب و جنوب شرق در این سالها محور آشوب و نا امنی ها بوده؛ اما مناطق شمال و بخش های دیگر کشور کمتر نا امن به نظر رسیده است؛ مگر دراین اواخر دامن این نا امنی ها در شمال هم در حال پهن شدن است، برخی در کنار طالبان مخالفت های درون گروهی در درون نظام را، در کنار طالبان عامل دیگر نا امنی های شمال می دانند؛ شما این مسلئه را تأیید می کنید؟

بلی، امروز از میان 41 نامزد ریاست جمهوری در انتخابات اکثریت مطلق آنها به خاطر تغییر این حکومت تلاش می کنند، این بیانگر این است که مردم از حاکمیت راضی نیستند. پس گروه های که در درون نظام هستند می خواهند فضارا متشنج بسازند تا بهانه ی برای این شود که انتخابات برگزار نشود و آنها به کارشان ادامه بدهند، از سوی دیگر اکثر مسوولین دولتی بخصوص مسوولین ولایتی مصروف کمپاین به رییس جمهور هستند و این خود زمینه را برای ناآرامی درمناطق فراهم می سازد .


*برخی ها نگران هستند که نا امنی در برخی مناطق زمینه ی تقلب در انتخابات را فراهم می کند، چون دست رسی ناظران به آن جا مقدورنیست، شما در این مورد چه فکر می کنید؟

در مناطق نا امن صدر در صد تقلب صورت می گیرد، در این مناطق نه ناظرین بین المللی می روند و نه ملی تنها در آن مناطق ولسوالان حکومت است که صندوق هارا به نفع کاندید حاکم پر می سازند. از سوی دیگر، حکومت تلاش های مزبورانه ی روی دست گرفته است که در مناطق ناامن صندوق بگذارد و امنیت آن را به افراد محلی بدهد که این هم خود شفافیت انتخابات در این مناطق را زیر سوال می برد. ما از نهاد های بین المللی می خواهیم که برای برگزاری یک انتخابات شفاف کمک کنند و نگذراند حکومت آینده بر اساس تقلب به وجود بیاید .

* اخیراً وزارت داخله اعلان نموده است که به کمک قوای اربکی در برخی مناطق افغانستان می خواهند امنیت انتخابات را تامین نمایند، نظر شما در مورد چی است؟

تجربه نشان داده است که قوای اربکی و ملیشه هیچ گاه نتوانسته اند در تامین امنیت منحیث یک گزینه ی استراتیژیک استفاده شوند. در گذشته ها هم چنین اقداماتی صورت گرفته بود، اما نتیجه ی مثبت نداشت. من فکر می کنم که دادن سلاح به دست افرادی که کنترول بالایشان وجود ندارد، اقدامی غیر عاقلانه خواهد بود. امروز وزارت داخله به آنها پول می دهد، آنان به دولت کار می کنند اما فردا که دولت قادر به پرداخت پول به آنها نباشد، آنها یا به دشمن می پیوندند و یا دست غارتگری و چپاول می زنند .

* در مورد امنیت پس از انتخابات چه فکر می کنید، اگر نتیجه ی انتخابات مشکوک اعلام شود و مردم یا نامزدان مقتدر نتیجه را نپذیرند، پیامد امنیتی آن را چگونه می اندیشید؟

نباید نا آرامی های مردم را از نظر دور داشت؛ اما اعتراض ما به فرض تقلب در انتخابات در چارچوب اعتراض مدنی و قانوی خواهد بود .

* آقای علومی اگر شما فکر کردید که در نتیجه ی انتخابات تقلب شده، اعتراض شما مانند مخالفین احمدی نژاد در ایران خواهد؟

تقلب از همین آغاز انجام می شود. کمپیاین مقامات حکومتی، استفاده از امکانات دولتی هر روز صورت می گیرد .

* پس شما اگر فکر کردید که در نتیجه ی انتخابات تقلب شد، شما نتیجه را می پذیرید؟

قطعا ما نتیجه را نمی پذیریم، ما از کمیسیون شکایات تا نهاد های قانونی ملی و بین المللی اعتراض مان را خواهیم داشت. تن دادن وپذیرفتن ادامه ی یک تقلب، پاگذاشتن روی حق مردم است .

* شما از اعتراض های خیابانی، کودتاهای مخملی ونظامی کدام یک را ترجیح خواهید داد؟

اعتراض ما در چارچوب قانون و به چالش کشیدن مشروعیت نظام از راه مدنی خواهیم پرداخت. من معتقد به نظامیگری و کودتا در برابر نظام نبودم و نیستم، افرادی که این گونه فکر می کنند در گروه ما وجود ندارد و همه شان در کنار حکومت هستند .

* در پایان آقای علومی، چه راه کاری به نظرشما می رسد که برای تأمین امنیت انتخابات اگر انجام شود خوب خواهد بود؟

باید برای تأمین امنیت رفتن مردم به پای صندوق آراء و پس از آن گرفتن امنیت آراء مردم و بلاخره امنیت کسانی که رای داده اند، با توجه به تهدید های مخالفین، تلاش جدی شود و مردم حق این را دارند که از رای شان برای انتخاب سرنوشتشان استفاده کنند، بدون این که هراسی داشته باشند. ما از نیروهای همکار بین المللی و نهاد های امنیتی داخلی، انتظار داریم که امنیت رای دهنده گان را به صورت جدی تأمین نمایند .
این مصاحبه از امکانات انتر نیت تهیه شده است .سرور میړنی