تجدیدتعهدحمایت امریکا ازافغانستان وحامد کرزی ریس جمهور افغانستان

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

ریس جمهور افغانستان وسایر مقامات بلندپایه دولتی در هفته های اخیر به خصوص پس از ادامه روند کشتار غیرنظامیان، بارها خواهان بازبینی استراتژی آمریکا در مبارزه با تروریسم شده بودندحامد کرزی، یک روز پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از وی خواسته بود،تا استراتژی مبارزه با تروریسم را مورد بازبینی قرار داده و تغییر دهد. به عقیده وی، مبارزه با تروریسم باید از دهات افغانستان خارج شده و بر پناهگاه ها و بیز های اصلی تروریستان در خارج از مرزهای کشور متمرکز شود.با افزایش تلفات مردم بی گناه در اطراف ودهات افغانستان چندین بار محترم حا مد کرزی از مقا مات بالای نظامی ودولتی امریکا وناتو درمورد قطع عملیات های نظامی خود سرانه وتلا شی منازل مردم بدون اجازه ارگانهای محلی افغا نستان تقضاء جدی بعمل اوردولی طرف مقابل گوش به پشنهادات ونظریات محترم حامد کرزی نه نمود وروی همین ملحوظات اختلا فات بین دو ریس حمهور رونما گردید .وبین رسانه های خارجی وداخلی به شدت انعکاس صورت گرفت .
چندی قبل چینل تلویزیون الجزيره به نقل ازمحترم حامد کرزي ریس جمهورافغانستان گزارش داد که او پس از ورود آقاي اوباما به کاخ سفيد، با رئيس جمهوري جديد امريکا صحبت نکرده است. در حالي که او پيش از اين هر ماه دو بار با جورج بوش، رئيس جمهوري پيشين امريکا صحبت مي کرد .
همچنين رئيس جمهوري افغانستان در پاسخ اين سوال خبرنگار روزنامه آلماني زيود دويچه سايتونگ که پرسيد آيا امريکا راه خود از شما جدا خواهد کرد، با لحن تندي گفت: "ما مستعمره نيستيماز سوي ديگر اخيراً وزارت دفاع امريکا در گزارشي دولت افغانستان "ضعيف ترين دولت جهان" خواند و پيشتر از آن هيلاري کلينتون، وزير خارجه امريکا هم انتقاداتي را عليه دولت آقاي کرزي مطرح کرده بود

اما آقاي هولبروک در نشست مشترک خبري با آقاي کرزي پيام باراک اوباما، رئيس جمهوري امريکا مبني بر حمايت از دولت آقاي کرزي را به او سپرده است. او همچنين گفت که رئيس جمهوري جديد امريکا پيشنهاد آقاي کرزي مبني بر بازبيني استراتژي مبارزه با تروريزم را نيز پذيرفته است پیام حمايتي از جانب اوباما به آقاي كرزي زماني فرستاده مي شود كه رييس جمهور افغانستان از چندي به اين سو محور انتقاد های شديد مقام های غربي بوده است. وزارت دفاع امريكا، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه اين كشور و حتا باراك اوباما رييس جمهور امريكا انتقاد های را متوجه دولت افغانستان کرده اند كه با توجه به قرار داشتن شخص حامد كرزي، رييس جمهور كشور در راس دولت افغانستان، به صورت خودكار تمامي انتقادهاي ديپلوماتيك از دولت وي به شخص وي ارجاع مي پذيرد با توجه به اين كه زمان زيادي از ايراد انتقادهاي مقام هاي حقيقي و حقوقي ايالات متحده از دولت افغانستان نمي گذرداما اكنون ديده مي شود كه دولت امريكا از دولت افغانستان ابراز حمايت مي كندريچارد هالبروک، نمايندۀ خاص رئيس جمهور امريکا براي افغانستان و پاکستان، حمايت کشورش را از حکومت منتخب افغانستان اعلام کرد
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري، موصوف در ديداربا حامد کرزي، رئيس جمهوري اسلامي افغانستان درمورد ابعاد مختلف روابط افغانستان و امريکا، جنگ مشترک عليه تروريزم و مسايل منطقه بحث و مذاکره نمود .
هالبروک که صبح روزگذشته در يک نشست مطبوعاتي با رئيس جمهوراشتراک کرده بود، گفت؛ من به نماينده گي از رئيس جمهور اوباما، وزير خارجه و ادارۀ جديد امريکا از افغانستان بازديد مينمايم، تا يکبار ديگر تعهد امريکا را نسبت به تلاشها برضد طالبان و القاعده در افغانستان تجديد کنم، دراين سفر ويليام وود، سفير امريکا در افغانستان، دگر جنرال جان آلن، معاون قومانداني مشترک نيروهاي امريکائي، جنرال فيلد،مشاور من درامور نظامي و پل جانز، معاون دفترمن در واشنگتن، مراهمراهي ميکنند .
ما به اينجا آمده ايم، تا به نظرات افغانها گوش دهيم. البته اين سفر اول من به افغانستان نيست، باراول در سال1971 به افغانستان آمده بودم تا بعنوان يک مامور جوان از کشور زيباي شما ديدن کنم. من به تمام افغانستان سفر کردم و کوه هاي هندوکش را ديدم. در آن زمان بود که من عاشق افغانستان شدم. اما بارديگر زمانيکه من درسال 2006 ازافغانستان ديدن کردم همه چيز را متفاوت يافتم. از آن زمان تا به حال با تعدادي زيادي ازرهبران شما آشنا شده ام. در جريان سفر کنوني خود من اين رهبران را ملاقات نمودم که تعداد شان دوستان ديرينۀ من بودند و تعداد ي را نيز براي نخستين بار ديدم. من به همۀ آنها پيام مشابه رئيس جمهور اوباما را رساندم. ولي براي رئيس جمهور کرزي، از جانب رئيس جمهور اوباما، يک پيام شخصي را رساندم که در آن حمايت از مردم و دولت منتخب و ديموکراتيک افغانستان تجديد شده است .
رئيس جمهور اوباما، از پيشنهادات رئيس جمهور کرزي که در نامۀ چند روز قبل شان به اوفرستاده بود، استقبال مينمايد و مااز اين پشنهادات حمايت ميکنيم.همينگونه ما باور داريم که تصميم کميسيون مستقل انتخابات مبني بربرگزاري انتخابات به تاريخ بيست و نهم ماه اسد سال آينده با در نظرداشت شرايط کنوني افغانستان درست و مناسب است و ما از اين تصميم حمايت مکنيم. رئيس جمهور اوباما، وزير خارجۀ امريکا و دولت امريکاخوشحال اند که رئيس جمهور کرزي، حمايت خويش را از تاريخ برگزاري انتخبات اعلام نموده است و اين مساله ايست که براي جامعۀ جهاني اهميت دارد و نيروهاي ائتلاف، آيساف و ملل متحد نيز روند انتخابات را کمک خواهند کرد .
رئيس جمهوري افغانستان نيز دراين نشست با ابراز خوش آمديد به هالبروک گفت؛ چندي قبل نامه اي به رئيس جمهور امريکا فرستادم و در آن خواستار سهمگيري افغانستان در پروسه ارزيابي مجدد ستراتي‍‍‍ژي مبارزه عليه تروريزم شدم که درامريکا زيرکار است .خوشحالم از اينکه هالبروک پيام رئيس جمهور امريکا را در مورد پذيرفتن اين پيشنهاد برايم آوردند .
رئيس جمهور افزود: که به هدف شريک ساختن ديدگاه هاي افغانستان در ستراتيژي جديد مبارزه عليه تروريزم، به زودي يک هيئت تحت رياست داکتر سپنتا وزير امور خارجه به واشنگتن سفر مي کند و مشترکاً با مقامات امريکايي در مورد ارزيابي مجدد ستراتيژي مبارزه عليه تروريزم کار خواهند کرد .
حامدکرزي اضافه کرد؛ ما از حکومت امريکا تشکر مي کنيم که از فيصله کميسيون انتخابات در مورد برگزاري انتخابات در تابستان سال آينده پشتيباني کردند .
رئيس جمهور با اظهار اينکه اين فيصله مورد تاييد مطلق من است، اطمينان داد که انتخابات در موقع اعلام شده و با در نظرداشت مشروعيت و ثبات برگزار خواهد شد .
حامدکرزي در بخش ديگر سخنانش گفت؛ از توافق اخير ميان وزير دفاع ملي و جنرال مکرنن قوماندان نيروي هاي ناتو در افغانستان که درمورد ايجاد طرز العمل و ترتيبات خاص براي کاهش تلفات ملکي، گرفتاري ها و عمليات هاي شبانه صورت گرفته است، خرسندم و اکنون روي اينکه اين توافق چگونه درعمل تطبيق گردد، کار مي کنيم .
ريچارد هالبروک روز پنجشنبه بيست و چهارم دلو وارد افغانستان شد و با معاونين رياست جمهوري وزراي امور خارجه، دفاع، داخله، مشاور امنيت ملي، رئيس عمومي امنيت ملي و شماري از اعضاي شوراي ملي و نهادهاي غير دولتي ديدار کرد.پایان رحمت اله روان