هرنوع کمک به پاکستان درعمل کمک به القاعده است

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

نمایندگان کشورهای مختلف جهان و سازمانهایې کمک کننده بتاریخ ۲۷ حمل در توکیو، پایتخت جاپان، گرد هم آمدند تا حمایت مالی شان از حکومت پاکستان را اعلام نمایند. در این نشست که به میزبانی جاپان برگزار شده بود، نمایندگان 45 کشور جهان موافقه نمود تا مبلغ پنج میلیارد دالر را طی دو سال آینده در اختیار پاکستان قرار دهند.
از میان کشور های حاضر در این نشست، جاپان و ایالات متحده امریکا هر یک، یک میلیارد دالر کمک را متعهد شدند و کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز سهم بیشتر را متعهد گردیدند.
این کمک ها در حالی برای پاکستان تعهد می گردد که قبل از این نیز پاکستان کمک های قابل توجهی را از کشور های امریکا و بریتانیا به بهانه ی مبارزه با تروریزم در یافت کرده است. پس از یازدهم سپتامبر و همکاری مستقم ظاهری پاکستان با جامعه جهانی در مبارزه با تروریزم، این کشور موفق شده است تا نزدیک به 12 میلیارد دالر را به دست آورد ،بازهم مبلع پنچ میلیارد دالر کمک حهانی به پاکستان قنا عت هالبرک نما ینده خاص کشور امریکا برای افغا نستان وپا کستان راحاصل ننمود وبعد از ختم کنفرانس جناب علی اظهار نمود که این کمک یک کمک نا چیز در شرا یط فعلی برای پا کستان میبا شد ،من در جواب جناب هالبرک فقط باید بیګویم مسو لیت هر یک از افغان که به دستور مستقم ای.اس.ای در افغا نستان کشته میشود بدوش شما میباشد حتی خون عساکر امریکا یې که در افغا نستان ریخته میشود نیز بدوش شما خوا هند بود .
در یافت کمک هر چند به منظور مبارزه با تروریزم صورت گرفته است، اما شواهد و واقعیت های عینی در منطقه نشان می دهد که از این کمک ها نه تنها در مبارزه علیه تروریزم استفاده نشده، بلکه این مبالغ به عنوان هزینه ای در راستای نیرومند شدن بنیادگرایان صورت گرفته است. استفاده ی تروریستان از خاک پاکستان علیه کشور های مختلف جهان به ویژه افغانستان، هند، بریتانیا و امریکا که طی سال های اخیر موارد زیادی اتفاق افتاده است، نشان از استفاده ی این کمک ها در راستای سیاست خارجی سازمان استخبارات پاکستان می باشد. هرچند طی چند ماه اخیر حکومت ملکی پاکستان در این کشور زمام امور را به دست گرفته است، اما واقعیت در پاکستان نشان می دهد که پاکستان در مسیری قرار دارد، که ارتش و استخبارات آن کشور برای آن برنامه ریزی کرده است. استخبارات پاکستان از تروریزم علیه کشور های منطقه به عنوان یک ابزار و چماق سیاسی بهره برداری می کند و از سوی دیگر با شعار مبارزه با این پدیده کمک های بزرگ جهانی را نیز به دست می آورد. سیاست چندگانه و دو پهلوی پاکستان در مبارزه با تروریزم نشان داده است که در این کشور اراده ی جدی برای مبارزه باتروریزم وجود ندارد و حکومت پاکستان با بازداشت و تحویل دهی مهره های سوخته ی طالبان خواسته است که صداقت خود را به جهانیان به نمایش بگذارد. اما همگی می دانند که بازداشت و تسلیم دادن این مهره ها هیچ تاثیری بر تشکیلات فعال و منظم طالبان در پاکستان نداشته است. گروه های تندرو و بنیادگرا در پاکستان از حمایت وسیعی برخوردار می باشد. حمله بر کاروان تدارکاتی ناتو، پناه دادن به اعضای القاعده و طالبان و تردد آزادانه ی آنها از مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان همگی با حمایت بخش وسیعی از دولت پاکستان صورت می گیرد.
هم اکنون پاکستان در یک رایزنی جدی برای مشارکت طالبان در قدرت افغانستان می باشد. پاکستان برای پروژه ی طالبان هزینه ی بسیار بزرگی مهیا نموده است. این کشور در پشت این سیاست هدف های بزرگی را در سر می پروراند و بر همین اساس است که به زودی از این مهم دست بر نمی دارد .
آنچه که بیش از همه جالب می باشد، همزمانی نشست توکیو با توشیح انفاذ قانون شریعت در پاکستان است. انتظار می رفت که کشورهای مختلف جهان در برابر این تصمیم پاکستان به شدت واکنش نشان دهند، اما متاسفانه این کشورها نه تنها در این مورد از خود واکنش نشان ندادند بلکه با تجمع در توکیو بر این کار حکومت پاکستان صحه گذاشته و با حمایت مالی شان مورد تشویق قرار دادند.
کشورهای کمک کننده به پاکستان با این اقدام خود سعی دارند پاکستان را محور مبارزه با تروریزم معرفی کرده و از آن حمایت نمایند، در حالی که پاکستان اکنون به کشور حامی تروریزم بدل شده است. پاکستان با توشیح انفاذ قانون شریعت به طالبان رسمیت داده و این عمل طالبان را نیرومند و فعال تر ساخته است. انتظار می رفت که پاکستان در برابر این تصمیم با سرزنش های زیاد سیاسی همراه شود. برای من بسیار جالب است که کشورهای جهان در مورد توشیح قانون احوال شخصیه اهل تشیع توسط آقای کرزی این همه اعتراض را به راه انداختند اما در برابر تصمیم پاکستان نه تنها اعتراض جدی ننمودند بلکه نشست بزرگ حمایتی را برای آن تدارک دیدند. به نظر من کمک به پاکستان بدون نظارت و شروط، کمک به تروریزم خواهد بود. کشور های مختلف جهان نتایج این کمک ها را با ناامنی بیشتر در افغانستان و تلفات عساکر شان خواهند دید
پاكستان به كمك حمايت هاي بي دريغ آمريكا و انگليس و داشتن نيرو و توان هسته اي يكي از كشورهاي مهم و البته خطرناك منطقه به حساب مي آيد، اما اين كشور، به جاي اين كه از اين موقعيت خود در جهت تأمين ثبات و شكوفايي اقتصادي در منطقه استفاده نمايد، همواره به عنوان همسايه اي مردم آزار، ناامني و مشكلات اقتصادي را براي همسايه گان خويش، به خصوص افغانستان، به ارمغان آورده است.
پاكستان به دليل مشكلات تاريخي كه با افغانستان دارد، از همان بدو ايجاد به عنوان كشوري مستقل، سر ناسازگاري با همسايه خود داشته و در اين راه، صدمات جبران ناپذيري را نه تنها به افغانستان، بلكه به منطقه و جهان، وارد ساخته، اما در قبال همه مشكلاتي كه پاكستان براي جهانيان به وجود آورده، آمريكا و انگليس و ديگر كشورهاي مهم منطقه اي، همواره به اين كشور باج داده و سعي كرده اند پاكستان را با كمك ها و حمايت هاي مالي و اقتصادي خويش، به عنوان يك هم پيمان راضي نگه دارند، اما اين كشور، در پاسخ به كمك هاي جهاني، از پشت به حاميان خود، خنجر زده است.
در اين بين، تنها دليلي كه در نهايت سبب شده تا تروريستان و افراطيون در پاكستان، به اين اندازه قدرت بگيرند و در منطقه چالش ايجاد كنند، بي توجهي آمريكا و انگليس و ديگر كشورها، به سياست هاي شوم پاكستان در قبال طالبان زايي بوده و اين كشورها، همواره در برابر دسيسه ها و نيرنگ هاي اين كشور، گذشت كرده اند، در حالي كه چوب اين ندانم كاري ها را مردم افغانستان، خورده اند.
دولت افغانستان، كارشناسان و آگاهان مسائل منطقه، در طول سال هاي گذشته، بارها و بارها نسبت به نيات پليد پاكستان در حمايت از تروريستان، هشدار داده و از جامعه جهاني خواسته اند، فشارهاي بيش تري را بر اين كشور براي همكاري واقعي در مبارزه با تروريسم، وارد كنند، اما هنوز هم اين هشدارها ناديده گرفته مي شود و به همين دليل، اوضاع منطقه به خصوص افغانستان و پاكستان، متشنج و بي ثبات است.
گرچند در اين اواخر، شاهد برخي تغييرات در ديدگاه ها و باورهاي مقامات آمريكايي و هم پيمانان اين كشور در قبال پاكستان هستيم و آن ها به خطرات قدرت مندشدن افراطيون در پاكستان و سياست هاي يك بام و دو هواي مقامات اين كشور، پي برده اند، اما هنوز براي برخورد جدي با پاكستان، اين دست و آن دست مي شود و هيچ برنامه مشخصي براي مقابله با پاكستان وجود ندارد وچیزی که بنام سترا تیژی جدید امر یکا در این اواخر به نشر سپرده شده ومورد علا قه افغا نها وسایر نهاد های مدنی شده است چیزی است که فقط روی کا غذ تحریر شده است تا اکنون در مورد تطبیق ان عملا اقدام صورت نه ګر فته است...
طي روزهاي گذشته، شاهد برگزاري يك كنفرانس بين المللي در مورد پاكستان در جاپان بوديم كه در اين كنفرانس، جامعه جهاني، 5 ميليارد دالر را براي كمك به اين كشور، در نظر گرفت، اما در اين كنفرانس هم، مشخص نبود كه جامعه جهاني، از پاكستان چه مي خواهد و اين كشور در قبال كمك هاي جهاني، چه بايد بكند؟! متأسفانه در اين كنفرانس هم، جامعه جهاني همانند گذشته با باج دهي به پاكستان، خواست تا اين كشور، تلاش هاي بيش تري در مبارزه با تروريسم انجام دهد، در حالي كه اين روي كرد، را ه بردي نادرست در برابر پاكستان است كه باز نتيجه اي به دنبال نخواهد داشت. در اين كنفرانس تأكيد شد كه به پاكستان پول داده خواهد شد تا عليه تروريسم مبارزه كند، در حالي كه بايد پاكستان وادار به مبارزه با تروريسم مي شد تا كمك دريافت كند.
مشكل اساسي اين جاست كه پاكستان براي بقاي خود، به طالبان نياز دارد و براي اين كه كمك هاي جهاني به اين كشور خطرناك ادامه يابد، مقامات اين كشور، از يك سو نشان مي دهند كه به دنبال مبارزه با طالبان هستند، اما از سويي ديگر، به صورت مستقيم، از گروه هاي شورشي و طالبان،‌ حمايت مي كنند به همین اساس هر نوع کمک وهمکاری مالی ونظامی به کشور پا کستان په نفع القا عده وبنیاد ګرایې است
به هر حال، گروه هاي شورشي در پاكستان به دنبال حمايت هاي مقامات اين كشور، دولتي را درون دولت پاكستان ايجاد كرده اند كه بدون مبارزه جدي و قاطع با اين گروه ها و ايجاد اصلاحات گسترده، نمي توان صلح و ثبات را در منطقه و جهان، تأمين نمود، زيرا مذاكره و مصالحه هم در برابر اين گروه ها كارآمد نيست،‌ چون آن ها براي مبارزه خود، اهدافي منطقه اي و جهاني دارند و تازماني كه به اين اهداف خود نرسند و از سوي دولت پاكستان نيز حمايت شوند، دست از شورش گري، برنمي دارند.
پس با اين وجود، جامعه جهاني بايد به دنبال راه كار مشخصي براي مبارزه با تروريستان در پاكستان باشد و ديگر با حمايت هاي مالي، سعي ننمايد اين كشور را به سهم فعال گرفتن در مبارزه با تروريسم، تشويق كند، زيرا پاكستان، دست از حمايت طالبان و ساير گروه هاي شورشي، برنخواهد داشت.
براساس قرارداد صلح اخير بين دولت پاكستان و شبه نظاميان طالبان، شورشيان وابسته به گروه «تحريك نفاذ شريعت محمدي» به رهبري «مولانا فضل الرحمن»، موافقت كرده اند تا در برابر اجراي احكام شريعت اسلامي در محاکم اين منطقه، عمليات‌هاي مسلحانه را به مدت يك سال عليه دولت پاكستان خاتمه دهند.
اين توافق در حالي صورت مي‌گيرد كه جامعه جهاني به صورت مكرر از پاكستان به عنوان نقطه خطر براي امنيت جهاني، به خصوص براي افغانستان ياد مي كند، هرچند پيش از اين نيز بسياري از مقامات افغانستان از تجهيز و حتي سياست سازي گروه‌هايي در درون دولت پاكستان براي طالبان صحبت مي‌كردند، اما تا اين اواخر هيچ كشوري به اين مساله توجه نمي‌كرد يا اين كه همه از آن چشم پوشي مي كردند
در حالي كه در نظر گرفتن پاكستان و افغانستان به عنوان محورهاي مشترك مبارزه با تروريسم در استراتژي آمريكا اين اميدواري را به وجود آورده بود كه شايد بتوان از اين طريق مشكلاتي را كه از پاكستان سرايت مي‌كند پايان داد، اما با خبر تصويب «قوانين شريعت» در «دره سوات» پاكستان و اوج گيري خشونت‌ها در افغانستان، ديده مي شود كه مشكلات روز به روز افزايش مي يابد و حكومت پاكستان، سياست هاي دوگانه اش را به شكل عريان تر به اجرا مي گذارد.
پاكستان چون براي بقای خود و مبارزه با هندوستان و افغانستان به شبه نظاميان طالبان نياز دارد، به ساده گي تن به هر معامله اي با طالبان و گروه‌هاي شبه نظامي مي دهد. از سويي ديگر اين مساله نشان داد كه سازمان اطلاعات پاكستان هنوز هم تصميم گيرنده اصلي در اين كشور است و خوش بينی ها براي شكل گيري حكومت غيرنظامي، تصورهاي باطلي بيش نبودند
اكنون باید دید که جامعه جهاني با اين خطر روزافزون دولت پاكستان چه گونه برخورد كنند، مسائل پاكستان نمايانگر اين است كه تلاش براي به وجود آوردن حكومت دموكراتيك و ضعيف ساختن گروه‌هاي شبه نظامي و بنيادگرا توسط كمك هاي غيرنظامي، نه تنها كافي نيست بلكه شايد بر عكس نيز عمل كند
هرچند دولت افغانستان در اين زمينه ابراز نگراني كرده، اما اين اقدام كافي نيست و افغانستان مي تواند جامعه جهاني را وادار نمايد كه براي حل ريشه‌اي تروريسم و براي ايجاد ثبات پايدار در افغانستان، با شبه نظاميان در آن سوي مرز، نه در درون شهرهاي افغانستان، مبارزه خویش را تداوم بخشند.
حمله به سفارت هند در كابل، حملات ممبئي هند و حمله تروريستي لندن را اقدام گروه‌هاي تروريستي پاكستان میباشد و تمام آن ها را بيانگر سياست خارجي و صداقت اين كشور در مبارزه با تروريسم مربوط میبا شد . وعده‌هاي رئيس جمهور پاكستان را كه بارها گفته است «در مبارزه با تروريسم، همكار جدي دولت افغانستان و جامعه جهاني هستيم،» را شعاري بيش چیزی نه میبا شد و در عمل ديده مي شود كه پاكستان، حالا به هر دليل و هدفي مي خواهد توسط تروريسم به مبارزه خود در منطقه ادامه دهد
جاي بسي سوال است كه آيا با اين واكنش بسيار صريح و خطرناك پاكستان در مقابل جامعه جهاني و كمك هاي ميليارد دالري، باز هم جامعه جهاني و خصوصاً آمريكا به افزايش كمك هاي شان ادامه مي دهند؟ يا متقاعد مي شوند كه مهار شبه نظاميان و تضعيف طالبان، نياز به فشارهاي بيش تر بر پاكستان و توجه بيش تر به اين مساله دارد.
نفوذ گسترده طالبان درپاکستان وضعيتي را به وجود آورده است که بسياري از کارشناسان مي گويند، اين کشور طالبان را به مثابه ماري در آستين خود پرورش داد و اکنون خود گرفتار افراطي گري و ناامني هاي طالباني گرديده است.
پاکستان يکي از کشورهاي است که طي چند سال به شدت درگير با گروههاي افراطي طالبان و القاعده است. تا پيش از حمله امريکا به افغانستان و سقوط رژيم طالبان از کابل در سال 2002 پاکستان به صورت علني از گروه طالبان حمايت مي کرد و اين کشور تنها کشوري بود که امارت طالبان را در کابل رابراي اولين بار به رسميت شناخت و تا آخرين لحظه هم پاي آن ايستاد.
اما بعد از سقوط امارت يادشده پاکستان ادعادارد که دست ازحمايت طالبان و القاعده برداشته است. ولي علي رغم اين ادعاها چالش اصلي طي سال هاي گذشته نحوه تعامل مقامات پاکستاني و بخصوص آي اس آي با طالبان بعد از سقوط امارت اين گروه از کابل است. پاکستان بارها و بارها حتي در دوره اقتدارنظامي جنرال مشرف، هرگونه همکاري با طالبان را انکار کرده است و ادعا دارد که خود قرباني تروريسم است. اما سئوالي که همواره بدن پاسخ باقي مانده اين است که اگر دستهاي پشت پرده از طالبان در پاکستان حمايت نمي کنند، چرا تشکيلات طالبان و القاعده دراين کشور روزبه روز فعال تر مي گردد؟ امکانات تظامي را آنان از کجا تهيه مي کنند؟ از کجا حمايت مالي مي شوند؟ و چرا مخفي گاههاي آنان افشا نمي گردد؟ و سئوالات ديگري که هنوز هم هيچ پاسخ درستي براي آن توان داد.
هرچند اين ادعاهاي پاکستان در دوره اقاي مشرف چندان قابل باور نبود اما با روي کارآمدن حزب مردم و تغييراتي که در آي اس آي صورت گرفت و در مديريت و نوع اهداف اين دستگاه اطلاعاتي تغييرات ايجاد شد، اين ذهنيت به وجود آمد که آي اس آي ديگر نمي تواند با طالبان و ديگر گروههاي افراطي همکاري نمايد.
طولي نکشيد که اين ذهنيت نيز با گزارش هاي سري که مقامات اطلاعاتي و نظامي امريکا ارايه داده است، دچار ترديد گرديد، زيرا درياسالار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا ساعاتي پس از اعلام استراتژي جديد اين کشور در مورد افغانستان و پاکستان گفت سرويس اطلاعات نظامي پاکستان (ISI) با پيکارجويان در مرز اين کشور با افغانستان و هند ارتباط دارد.
جنرال ديويد پترئوس، رئيس ستاد فرماندهي نيروهاي آمريکا در خاورميانه، شرق آفريقا و آسياي ميانه نيز گفت افسران اطلاعاتي پاکستان اخيرا به پيکارجويان خبر داده بودند که محل استقرار آنها لو رفته است. او افزود که برخي از گروه هاي پيکارجو توسط "آي اس آي"تاسيس شده اند و ارتباط اين نهاد با اين گروه ها کماکان ادامه دارد. برخي مقام هاي آمريکايي پا را از اين فراتر نهاده و در مصاحبه با روزنامه نيويورک تايمز، در سخناني غير رسمي گفته اند که تقويت مواضع طالبان در جنوب افغانستان عمدتا با پول و تجهيزات نظامي ارسالي از پاکستان صورت گرفته است. اين مقام ها گفته اند که اعتماد متقابل بين طرفين با چنين اقداماتي از ميان مي رود .
جالب است درحالي که مقامات نظامي و اطلاعاتي امريکا سرويس اطلاعاتي پاکستان را متهم به همکاري با طالبان مي کند، دولت اقاي اوباما وعده ده و نيم ميليارد دالر کمک به پاکستان داده است تا در راستاي مبارزه با تروريسم و بازسازي و رونق اقتصادي در اين کشور به مصرف برساند. اين مبلغ هر سال به ميزان يک و نيم تا دو ميليارد دالر به اين کشورداده مي شود و اين کمک ها جزء برنامه استراتژي جديد امريکا و توافقاتي است که ميان امريکا و مقامات پاکستاني براي مبارزه با افراطي گري و تروريسم ، ميان دوکشور به وجود آمده است.
درحالي که چنين توافقات کلاني ميان دولت مردان امريکا و پاکستان به امضا رسيده است. روزنامه نيويورک تايمز جزئيات بيشتري از اين همکاري هاي آي اس آي را با طالبان افشاد کرده است... به نوشته اين روزنامه اين حمايت ها از سوي آي اس آي به طالبان شامل پول، تدارکات نظامي و رهنمود پلانگذاري استراتيژيک به قوماندانان طالبان ميشود. به ادعاي اين روزنامه حمايت از طالبان و ساير گروه هاي مسلح بوسيله عناصر بخش " اس" انجام مي گيرد. مدارکي وجود دارد که عوامل بخش ياد شده باقوماندانان طالبان جلسات منظم تشکيل ميدهند تا در باره اينکه آيا خشونت در زمان قبل از انتخابات رياست جمهوري افغانستان در ماه اسد شدت يا کاهش يابد، گفتگو مي کنند.
سرويس هاي اطلاعاتي امريکا فعاليت دوباره اين بخش در آي اس آي را در همکاري با طالبان چنين کشف کرده اند که پاکستان بيم دارد که روزي امريکا از افغانستان اگر برود، ممکن است فعاليت هاي هند چند برابر در افغانستان بشود و اين موضع براي پاکستان خوشايند نيست و آنان براي جلوي گيري از اين موضوع بارديگر همکاري مخفيانه خود را با طالبان آغاز کرده اند.
يک مامور ارشد نظامي و اطلاعاتي پاکستان تعبير جالبي از فعاليت هاي مخفيانه و پيش گيري از پيامدهاي سياسي در آينده دارد، او مي گويد:"در استخبارات شما بايد بادشمن تان در تماس باشيد يا کورکورانه بدويد". با توجه به اين تعبير بخشي از اين سرويس راه همکاري را انتخاب کرده تا دويدن کور کورانه .
تايمز نوشته است که جزئيات تماسهاي جاري آي اس آي با گروه هاي مليشه توسط پنج يا شش مامورامريکائي و پاکستاني و ديگر مامورين امنيتي در هنگام مصاحبه هائيکه اخيرا ً با آنها در واشنگتن و اسلام آباد انجام شده اند، کشف و ارايه شده است. و ثبوت ارتباطات طالبان و جواسيس پاکستاني از جستجو يا مراقبت الکترونيکي و اطلاعات قابل اعتماد بدست آمده است.
به هرحال دنياي اطلاعات دنياي پيچيده اي است. اين بازي هميشه چهره اي پنهان دارد و تا زماني که افشا نشود چهره و ماهيت واقعي اين گونه فعاليت ها ديده نمي شود.
اما در بازي هاي سياسي کشورهاي غربي بويژه امريکا و بريتانيا هميشه در موضع گيري هاي شان تاکيد کرده اند که بحران افغانستان و تروريسم در منطقه بدون همکاري مقامات پاکستاني پايان نمي پذيرد وپاکستان بايد دراين مبارزه سهيم باشد و به همين دليل تاکنون اين کشور امتيازات زيادي را از کشورهاي غربي دريافت کرده است و آخرين امتياز آنان کمک ده و نيم ميليارد دالر است که طي چند سال به پاکستان داده خواهد شد.
درحالي که برخي از مقامات اطلاعاتي امريکا بخشي از آي اس آي را متهم به همکاري با طالبان مي کند، اما ديويد ميليبند وزير امور خارجه بريتانيا مي گويد: اکثر حوادث تروريستي که در بريتانيا رخ مي دهند و اکثر تحقيقات تروريستي به نوعي به پاکستان و به ويژه به مناطق مرزي بين پاکستان و افغانستان ارتباط پيدا مي‌کند. اما او گفت: من فکر مي کنم مهمترين تغييري که در پاکستان در حال حاضر در جريان است، اين است که درک و تشخيصي نه تنها در ميان سياستمداران غير نظامي پاکستان بلکه در ميان نظاميان پاکستان نيز به وجود آمده است، مبني بر اينکه خطري که پاکستان و همچنين کشورهايي مانند بريتانيا را تهديد مي کند، از تروريسم داخلي در پاکستان منشاء مي گيرد و بايد اين نکته را نيز به ياد داشته باشيم که تروريسم موجود در داخل پاکستان عامل کشته شدن بي نظير بوتو بود و اين تروريسم موجود در پاکستان است که جان بسياري از پاکستاني ها را در ارتش و نيروهاي خط مقدم پاکستان و همچنين سراسر کشور پاکستان در يک رشته از عمليات بمب گذاري هاي انتحاري گرفته است.
به هرحال دراين که افراطي گري و تروريسم تهديدي براي امنيت پاکستان به شمار مي رود درآن شکي نيست و امروزه مقامات پاکستاني هراس خود را از گسترش و خشونت ها و فعاليت هاي افراطي در پاکستان پنهان نمي کند. اما برخي از کارشناسان سياسي و نظامي به اين باورند که پاکستان نمي خواهد که جريان افراطي به طور کلي از اين کشور نابود شود. آنها طرفدار تضعيف طالبان و ديگر گروههاي افراطي هستند، و نمي خواهند که طالبان به طور کلي نابود شوند. آنها هنوز هم طالبان ضعيف شده رايک حربه مي دانند که بايد آن را در چنگ داشته باشند تا بتوانند از آن عليه افغانستان و هند بکار گيرند.
بدين ترتيب طلبان هرچند ماري خطرناک در آستين پاکستان است که امروز صاحب خود را نيز تهديد مي کند و بيم آن مي رود که هرج و مرج را درکشور داراي قدرت اتمي به بارآورد، اما پاکستان به هيچ وجه راضي به مرگ اين مار نيست و تلاش دارد تا با تضعيف و خواب آلود کردن مار خوابيده درآستين، آن را از مستي و تحرک زياد بازدارد تا در موقع مناسب از او کار گيرد. امروز طالبان بهترين راه کمک کشورهاي غربي به پاکستان تبديل گرديده است. کمک ده و نيم ميليارد دالري امريکا به پاکستان از خير وجود طالبان و آشوب هاي موجود دراين کشور بدست آمده است و اين کمک ها تنها به مبلغ ياد شده ختم نمي گردد، بلکه کمک هاي ديگري از سوي غرب به دولت پاکستان نيز در راه است. به همين دليل مرگ طالبان ممکن است سبب قطع کمک هاي غربي به پاکستان شود، پس وجود طالبان از هردو جهت به نفع طالبان است، زيرا هم وسيله تهديد براي همسايگاني است که با آنان مشکلات ارضي و مرزي دارد و هم وسيله
سه شنبه اول ثور 1388- 21 اپریل 2009- ديويد كيلكولن، مشاور ارشد فرمانده نيروهاي امريكايي در خاورميانه ادعا كرد كه حكومت پاكستان در شش ماه آينده سقوط خواهد كرد. "كيلكولن " مشاور ارشد وزارت دفاع ايالات متحده، انگلستان، استراليا و همچنين ناتو ادعا كرد كه پاكستان در شش ماه آينده سقوط خواهد كرد .
وي در مصاحبه يي با روزنامه امريكايي "واشنگتن پست " اين مطلب را بيان كرد و افزود: پاكستان 173 مليون نفر جمعيت و صد كلاهك هسته‌اي دارد و ارتش اين كشور از ارتش امريكا بزرگتر است و القاعده كنترل دو سوم اين كشور را در اختيار دارد. وي تأكيد كرد: آنها يك دولت ياغي در درون دولت پاكستان هستند.
شبه نظاميان طالبان با حاكميت بر دره سوات، ازدواج و طلاق را مشروط به اجازه خود كرده و حضور مردها بدون عمامه مشكي در بين مردم را ممنوع كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس در دره سوات، بدنبال موافقت اوليه دولت پاكستان در واگذاري حاكميت دره سوات به تنظیم طالبان، اين گروه مذهبی دست به اقدامات تطبیق شریعت اسلا می زده است .
با تصويب لایحه اجراي عدل شريعت اسلامی در پاكستان "صوفي محمد " رهبر جنبش تحريك طالبان در سوات درباره سيستم قضایې رسمي اين كشور اعلام كرد كه ما (طالبان) سيستم قضا یې رسمي را مخالف قرآن و سنت و محکمه ها را "بتخانه " مي‌دانيم.
وي روز گذشته دستور داد كه هر مرد بايد فقط لنګی را روي سر بگذارد و هيچ مردي نمي‌تواند بدون لنګی وریش لباس سنتی در بين مردم ظاهر شود .
مولانا صوفی محمد رهبر مذهبی پاکستان همچنين تأكيد كرد كه اگر كسي مي خواهد ازدواج كند بايد پيشاپيش از طالبان اجازه بگيرد و همچنين هيچكس حق ندارد بدون اجازه طالبان زن خود را طلاق دهد .
قا بل زکر است همین اکنون که من مصروف نوشتن مضمون میباشم از رادیویې بی.بی.سی اخبار به شکل زنده پخش ګردید که جنبش طالبان پا کستان ولسوالی بنام بنیر که در صد کیلومتری اسلام اباد قرار دارد تحت تصرف وکنترول خویش قرار داده است . من نه میدانم جا معه جها نی در راس ان امریکا منتظیر چه هستند زما نکه بوش بالا ی عراق تصمیم حمله ګر فت دو علت وعوا مل عمده بها نه قرار داد یکی داشتن سلاح اتومی ودیګر هم نفوذ القا عده در کشور عراق که اخر ثا بت ګردید که هردو ان وجود نه داشت ولی فعلا بر عکس در پا کستان عملا بم اتوم موجود است وهمچنان نزدک است القا عده کنترول ان بدست بیګرد .چرا در این مورد بی تفاوتی اختیار کرده است،من به این باور هستم که ها لبروک نما ینده خا ص امر یکا برای افغا نستان وپاکستان زیری تا ثیر زرداری ریس حمهور ویوسف رضا ګیلانی صدرا عظم وسازمان استخباراتی پا کستان قرار ګرفته است ونه میتوا ند تصمیم اتخاز نما ید . پا ی رحمت اله روان