رویا سادات، فیلم‌ساز افغان در فهرست 'متفکران جهانی'

په زړه پورې مطالب
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رویا سادات می‌گوید که فیلم‌های او بخشی از صدای زنان و مردان افغانستان است كه می‌تواند هر بیینده‌ای را در هر گوشه جهان به فكر كردن دعوت كند

در فهرست امسال "متفکران جهانی" نشریه آمریکایی فارن پالیسی نام رویا سادات، فیلم‌ساز افغان هم قرار داده شده است. فارن پالیسی دلیل جا دادن نام خانم سادات در این فهرست را "آوردن داستان زنان افغان روی پرده سینما" اعلام کرده است.

رویا سادات، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم چندین سال است که در افغانستان در عرصه سینما فعالیت دارد

.

فیلم "نامه‌ای به رئیس‌جمهور" ساخته او به عنوان نماینده سینمای افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است.

داستان فیلم، روایتی از زندگی زن جوانی به نام ثریا است که به اتهام قتل همسرش محکوم به اعدام است.

بیشتر بخوانید: فیلم 'نامه‌ای به رئیس‌جمهور' نماینده افغانستان در اسکار شد

رویا سادات در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره قرار گرفتن نامش در این فهرست گفت: "قصه ما، قصه تکرار جهان، سر خط اخبار انتحار و وحشت شده است. فیلم و تصویر با نگرش مجدد به زندگی با بازخوانی آدم‌ها می‌تواند جهان‌بینی خیلی‌ها را تغییر دهد و به فکر کردن دعوت کند و فریاد بزند. اینکه که سهم ما خشونت نیست، سهم ما انتحار نیست. سهم ما نابرابری و بی عدالتی نیست؛ سهم همه شهروندان جهان، دنیایی عاری از خشونت و نفرت و جنگ است."

دادستان زن افغان در فهرست 'صد متفکر برتر جهان'

دو ایرانی‌تبار در فهرست 'متفکران جهانی' سالی که گذشت

داستان این فیلم روایتی از زندگی زن جوانی به نام ثریا است که به اتهام قتل همسرش محکوم به اعدام شده استحق نشر عکسروح

رویا سادات می‌گوید که فیلم‌های او بخشی از صدای زنان و مردان سرزمینش است که می‌تواند هر بیینده‌ای را در هر گوشه جهان به فکر کردن دعوت کند.

فارن پالیسی نوشته است که خانم سادات امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردان‌های افغان و یکی از روایت‌گران پیشتاز داستان زنان جامعه‌ای است که زنان در آن هنوز زیردست محسوب می‌شوند.

فهرست "متفکران جهانی" نشریه فارن پالیسی (سیاست خارجی) شامل یک‌صد نفر است و هر سال گروهی از رهبران جهانی و افرادی را که ایده‌هایی برای آینده جهان دارند و به‌‌خصوص در یک سال گذشته فعالیت بارزی داشته‌‌اند، در این فهرست معرفی می‌کند.

رویا سادات در فهرست ۲۰۱۷ نفر نهم است و به همراه او افراد نامدار دیگری مانند امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل و زنان فعال در کمپین هم دیده می‌شوند.

از دیگر شهروندان افغانستان که در سال‌های گذشته در این فهرست از آنها نام برده شده، ماریا بشیر، دادستان (در سال ۲۰۱۱) و محمد اشرف غنی، رئیس‌‌جمهوری افغانستان و رئیس دانشگاه کابل در آن زمان (در سال ۲۰۰۹) هستند.