در حمله روز دوشنبه ۱ اپریل سه فرمانده سپاه کشته شدند

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حمله «اسرائیل» به کنسولگری حکومت ایران در دمشق؛ «دیپلمات‌ها» و سه فرمانده ارشد سپاه در میان کشته‌شدگان هستند

برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران می‌گویند «ساختمان کنسولی و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران» در دمشق روز دوشنبه ١٣ فروردین هدف یک حمله منتسب به اسرائیل قرار گرفت و «پنج تا هفت» نفر از جمله سه تن از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران کشته شدند.

تلویزیون جمهوری اسلامی هم می‌گوید دیپلمات‌های حکومت ایران در میان کشته‌شدگان هستند. گفته می‌شود ۱۲ نفر هم زخمی شده‌اند.

در این گزارش نام آنها سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، سرتیپ حسین امین الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، و سرلشکر حاج رحیمی، «دوست صمیمی و جانشین زاهدی» منتشر شده و گفته شده که « حاج رحیمی» نیز از شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان بوده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران هم با انتشار اطلاعیه‌ای، کشته شدن محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و «پنج تن از همراهان آنها» را تایید کرد.

سپاه هویت این پنج نفر را «حسین امان اللهی، سید مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و سید علی صالحی روزبهانی» اعلام کرده است.

تصاویر و ویدیوهای منتشرشده توسط رسانه‌های دولتی سوریه و همچنین جمهوری اسلامی حکایت از ویرانی کامل این ساختمان دارد.

لحظاتی پس از حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه

نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در این ارتباط به نقل از «برخی منابع خبری» گزارش داد «ساختمان کنسولی و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه» هدف این حمله قرار گرفته است و شش نفر بر اثر آن کشته شدند.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع امنیتی لبنان گزارش داده که محمدرضا زاهدی، از جمله فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در این حمله کشته شدند.

محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در حمله منتسب به اسرائیل کشته شد
محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در حمله منتسب به اسرائیل کشته شد
تلویزیون عربی‌زبان المیادین لبنان و همسو با جمهوری اسلامی کشته‌شدن محمدرضا زاهدی در حمله هوایی منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی در دمشق را تایید کرده است.

خبرگزاری تسنیم هم نوشته است معاون زاهدی یعنی «سردار حاج رحیمی» که پیشتر «معاون هماهنگ کننده نیروی قدس» بوده در میان کشته‌شدگان است. به نوشته این خبرگزاری کشته‌شدگان «پنج تا هفت نفر هستند و ۱۲ تن» هم زخمی شده‌اند.

از محمدرضا زاهدی چه می‌دانیم؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدرضا زاهدی متولد ١١ آبان ١٣٣٩ در اصفهان و از فرماندهان میانی سپاه در جنگ با عراق بود.

او در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت، فرمانده قرارگاه ثارالله نیز بود.

تسنیم می‌گوید محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت و از سال ١٣٨٧ در نیروی قدس سپاه فعالیت کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.


هویت دیگر کشته‌شدگان و زخمی‌های احتمالی این حمله مشخص نیست. سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در این ارتباط گفت: «درباره گزارش‌ها در رسانه‌های خارجی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

اسرائیل طی سال‌های گذشته به ندرت مسئولیت حملات انجام‌شده در سوریه را بر عهده گرفته است.

واکنش سفیر جمهوری اسلامی

حسین اکبری، سفیر حکومت ایران در سوریه، مدعی شد اسرائیل با جنگنده اف۳۵ و شش موشک به کنسولگری جمهوری اسلامی که در کنار سفارت این حکومت در دمشق است، حمله کرده است.

او افزود در زمان حمله در دفتر محل کار خود در داخل سفارت بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی اذعان کرد شماری از «مستشاران نظامی» ایرانی در این حمله منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند.

در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه با عنوان «مستشاران نظامی» یاد می‌شود.

حسین اکبری افزود پنج تا هفت نفر در این حمله کشته شده‌اند و اسامی آنها بعدتر اعلام خواهد شد.

واکنش سوریه

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، در سفارت حکومت ایران در دمشق حضور یافت و در مکالمه‌ای تلفنی با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، این حمله «اسرائیل» را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین به حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه، تسلیت گفت.

وزارت دفاع سوریه هم اعلام کرده این حمله هوایی حدود ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی و از سمت ارتفاعات جولان علیه ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق صورت گرفته است.