وزیر معارف طالبان می‌گوید : بر اساس شریعت دختران تا صنوف شش باسواد می‌شوند ، بیشتر از آن لازم نیست چون باعث فساد اخلاقی می‌شود.

در زمان صلح بارها اشرف غنی می‌گفت که سران طالبان برای خود چندین زن گرفته‌اند و بهشت را برای خود ساخته‌اند . در زمانی که طالبان در پاکستان ، ایران یا میان اعراب نیرو را جذب می‌کرد به آنان وعده می‌‌داد که اگر افغانستان را گرفتند برای مجاهدین خود دختران افغانی هدیه می‌دهند... بعد از سقوط کابل ما شاهد به زور عقد کردن دختران برای سربازان طالب بوده و هستیم و همچنین شاهد ناپدید شدن دختران جوان ، پیدا شدن جسد آنها در سر سرک‌ها، در میان آشغال ها و در دره‌ها و دشت‌ها بوده‌ایم ...

 

سید عبیدالله نادر

د دې اتو میاشتو په موده کې چې د طالبانو اسلامی امارت په نامه حکومت مینځ ته راغلی ،ورځ تر بلي ورځی د مأیوسۍ او ډیری د پریشانۍ کیسې د افغانستان څخه اورو ،او دا نه یواځي له یوه ځایه او محل څخه خو عمومی داسي حالات روان دي ،څرنګه چې د ډیرو کورنیو سره چې په داخل کې ټول دوستان او مونږه اړیکي نیولي اونیسو یې ، هغوي د حالاتو نه سخته نا هیلي ښودلي 

سید عبید الله نادر

یوه ورځ د پولیسو موټر جیل ته راغی ، چې له څلورو خواوو څخه دننه په پردو پو ښلی وو ،زما په پښو کې زولنې او په لاسو کې می هتکړۍ وي ، او تر غاړه می طوق وو ،د جیل په تنګو او لنډو جامو کې ، ما ته ځان عجیب و غریب ښکاریده ، خدای پوهیږي خلکو ته به لا څنګه ښکاریدم ،خو خیر، د یو پرده دار میرمن په شان یې په موټر کې کښېنولم ،دریا خان جیل ته یې روان کړم


قدرمنو مشرانو السلام علیکم !

موږ دواړه ( سیما ملکزۍ او سعدیه ملکزۍ ) د ښوونځي په لومړي صنف کې یو. موږ هیڅکله د خپل نیکه پلرنې وطن نه دې لیدلی؛ خو بیا هم په موږ ګران دی.

عبدالصمد ازهر 

بازگشایی مکاتب معارف، تا سطح لیسه برای نوجوانان به شمول دختران، بعد از ضایع شدن یک سال از عمر با ارزش و گسیختن سلسله آموزش شان، طبق وعده طالبان امروز سوم حمل ۱۴۰۱ در سراسر کشور، با مراسمی صورت گرفت، که با استقبال هموطنان رو به رو گردید. اما به دلایل نامعلوم، به فوریت بر رخ دختران دوباره بسته شد. مطابق اظهارات مسوولان وزارت معارف این تصمیم از جانب رهبری صادر شده است.

نوشته کریم پوپل

بقا جشن نوروز وگره خوردن باین مقبره

سالها قبل شهر بلخ در ۲۰ کیلومتری شهر مزار شریف پایتخت شاهان آریائی کیانی کیداری باختریان سکها کوشانی سامانی سلجوقی بود. شهر مزار شریف را در آن زمان بنام قریه خواجه خیران یاد می‌نمودند. تجلیل از سال هجری شمسی و نوروز در شهر بلخ وکشورهای آسیای میانه مانند امروز شاندار نبود ولی مردم همه بخاطر سعادت وبرکت سال نو فرهنگهای از گذشته گان خود داشتند.



نوروز اولین روز بهار است و در آن طبیعت از خوابی طولانی بیدار می‌شود و مجددا زندگی خودش را از سر می‌گیرد. مردم هر ساله شروع فصل جدید طبیعت را جشن می‌گیرند. آن‌ها سعی می کنند با خانه تکانی دل‌های شان، فصل جدید و پر باری را در زندگی شان رقم بزنند. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو است و در کشور های تاجکستان، روسیه، قرغزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، آذربایجان، البانیا، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، و ازبکستان، مردم آن جشن را بر پا می دارند.

نوشته از  بصیر دهزاد

بخش چهارم و اخیر

"هویت، زبان و کلتور مفاهیم و ارزش‌های سوسیولوژیک (جامعه شناسی) اند که در بعدهای تاریخی، بشر شناسی، سیاسی و حقوقی به تعریف، توضیح و نتیجه گیری گرفته می‌شوند. این مفاهیم در یک بررسی عدالتمندانه و حقوقی می‌تواند در جوامع با کثرت قوم‌ها یا گروه‌های اتنیکی، کلیدهای اساسی و غیر شکننده را برای وفاق ملی به دست دهد تا جامعه در یک ثبات اجتماعی، به دست آوردن اهداف کلان ملی و فراقومی قوام یابد.

نور محمد غفوری

نن د عیسوي ۲۰۲۲ کال د مارچ د میاشتې اتمه نېټه ده چې د ۱۴۰۰ هجري لمریز کال د کب د میاشتې له اتلسمې نيټې سره سمون خوري. د مارچ اتمه نېټه د نړیوالو لخوا د ښځو د نړیوالې ورځې په نامه نومول شوې ده. ددې ورځې د تاریخي پیدایښت او ودې په اړه ما څو کاله مخکې د مینه والو له پاره مفصلې مقالې لیکلې چې په انټرنيټي پاڼو او هم زما په فیسبوک پاڼه کې موندل کیدای او لوستل کیدای شي. (ددې لیکنې په لمن کې دوه لینکونه زما د پخوانیو دوو لیکنودي).

 هشتم مارچ بمثابه روز بين المللى همبستگى زنان جهان كه در تاريخ مبارزات زنان جهان سابقه طولانى دارد ، بر اساس فيصله سازمان ملل متحد بحيث روز جهانى زن از طرف تمام كشور ها و مردمان مدنى و عدالتخواه جهان تجلیل میگردد .

نوشته از  بصیر دهزاد

بخش سوم

"هویت، زبان و کلتور مفاهیم و ارزش‌های سوسیولوژیک (جامعه شناسی) اند که در بعدهای تاریخی، بشر شناسی، سیاسی و حقوقی به تعریف، توضیح و نتیجه گیری گرفته می‌شوند. این مفاهیم در یک بررسی عدالتمندانه و حقوقی می‌تواند در جوامع با کثرت قوم‌ها یا گروه‌های اتنیکی، کلیدهای اساسی و غیر شکننده را برای وفاق ملی به دست دهد تا جامعه در یک ثبات اجتماعی، به دست آوردن اهداف کلان ملی و فراقومی قوام یابد.

زیاتې مقالې …